Gåva av fast egendom

Min svärfar har i ett bevittnat gåvobrev givit bort sommarfastigheten till sina barnbarn. De är fem stycken. Fyra har skrivit på att de tar emot gåvan men en vägrar då han vill ha pengar istället.

Har han någon rätt till det?

Om han avsäger sig gåvan slipper han alla åtaganden och de resterande fyra delar fastigheten?

Vad gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Formkrav för gåva av fast egendom

Gåva av fast egendom tillämpas enligt samma bestämmelser som köp av fast egendom (4 kap 29 § jordabalken). Vid köp av fast egendom finns det en del formkrav som måste vara uppfyllda för att köpet ska vara giltigt. Det första är att överlåtelsen måste ske genom en skriftlig handling, i detta fall genom ett gåvobrev. I den skriftliga handlingen ska fastigheten anges så att det går att identifiera objektet samt en överlåtelseförklaring. Det sista kriteriet är att både gåvogivaren och gåvomottagarens underskrift ska finnas med (4 kap 1 § första stycket jordabalken). Genom att inte skriva under gåvobrevet brister handlingen i formkraven och blir ogiltig för dennes del vilket också innebär att barnbarnet avsäger sig gåvan och åtaganden som följer med gåvan, (4 kap 1 § tredje stycket jordabalken).

Det går inte att tvinga någon att ta emot en gåva och det finns inget som säger att han har rätt till pengar istället. Om de andra barnbarnen skriver under handlingen är den giltig gentemot dem och de innehar därmed fastigheten med samäganderätt och äger ¼ var, (4 kap 8 § jordabalken).

Förskott på arv

Sommarfastigheten kan komma att avräknas som förskott på arv efter arvlåtaren om det har föreskrivits eller på grund av omständigheterna måste antas ha varit avsett då egendomen gavs (6 kap 1 § första stycket ärvdabalken). Det innebär att barnbarnet som inte vill ta emot gåvan kommer få sin laglott från annan egendom när arvlåtaren avlider men barnbarnet kan inte begära pengar istället för att mottaga gåvan, även om denne kan komma att få pengar som arv vid ett senare tillfälle.

Sammanfattning

För att sammanfatta det hela kan sägas att barnbarnet inte är skyldig att ta emot gåvan men på grund av det inte rätt att begära pengar istället. Avsäger han sig gåvan avsäger han sig också ansvar som kommer med fastigheten och de övriga delägarna innehar fastigheten med ¼ vardera.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen

Isabella ArsovRådgivare