Gåva av fast egendom

Efter en tvist i familjen fick vår lillebror år 1994 köpa våra föräldrars fastighet för 275 000 vilket då utgjorde 85 % av taxeringsvärdet. Köpet/gåvan betalades med hjälp av reverser. Nu när bägge våra föräldrar är döda så visar det sig att han, genom åren, har fått tillbaka större delen av köpeskillingen som gåva.

Min syster och jag undrar över tillvägagångssättet, att en unge kan få så mycket, fastigheten är idag värd ca 5 miljoner medan vi blir i princip lottlösa.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förskott på arv

En försäljning av en fastighet som säljs till ett lägre pris än marknadsvärdet är att betrakta som en gåva i lagens mening. Sådana gåvor som en förälder ger sitt barn i livstiden ska avräknas som förskott på arv, (6 kap 1 § första stycket ärvdabalken).

Om barnet är föräldrarnas gemensamma barn och gåvan kommer från giftorättsgodset, dvs. den egendom som tillhör den ena maken i ett äktenskap men som vid bodelning läggs ihop, ska avräkning av gåvan ske på arvet efter den först avlidna maken. Skulle arvet inte räcka till avräknas återstoden på arvet efter den andra maken. Det gäller också om efterlevande make har gett förskott på arv till ett särkullbarn på den först avlidna makens sida, (6 kap 1 § andra stycket ärvdabalken).

Hur mycket ska avräknas?

Det som ska avräknas är värdet av egendomen när den gavs, (6 kap 3 § ärvdabalken). Är det däremot så att dina föräldrar fortfarande har haft nytta av fastigheten trots att de gett den i gåva till din bror, dvs. de har inte gjort någon uppoffring eller har gjort det på sin dödsbädd eller under andra omständigheter och villkor som är att likställa med ett testamente ska värdet av den bortgivna egendomen idag avräknas, (7 kap 4 § första stycket ärvdabalken). Om fastighetens värde när den gavs bort är mindre än din brors totala del av arvet så har han rätt till mellanskillnaden. Om fastigheten däremot är värd mer än arvslotten behöver din bror inte betala tillbaka mellanskillnaden, (6 kap. 4 § ärvdabalken).

Hur sker avräkningen?

Gåvans ska läggas till kvarlåtenskapen efter dina föräldrar och sedan divideras på tre eftersom ni är tre syskon. Svaret blir vad ni har rätt till var och en. Däremot får din bror räkna av gåvans värde av hans del av kvarlåtenskapen vilket innebär att han får en mindre del av kvarlåtenskapen än vad du och din syster. Därmed har kvarlåtenskapen efter föräldrarna delats ut med beaktande av din brors förskott.

Hoppas du fick svar på din fråga! Hör gärna av dig till Lawline igen om det är något mer du undrar över!

Vänligen

Isabella ArsovRådgivare