Gåva av fastighet

Hej!

Min svärmor vill ge sin bostadsrätt som gåva till min fru (hennes dotter).

Är detta möjligt då min fru har en broder. Kan han riva upp detta när boupptäckning görs.

Är det bättre att göra köpeavtal rent juridiskt.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att det som arvlåtaren givit under livstiden till en bröstarvinge sak anses vara förskott på arv. Dock finns möjlighet att föreskriva om att överlåtelsen inte ska utgöra förskott på arv, 6 kap 1§ Ärvdabalken. Om detta görs ska det inte vara någon skillnad juridiskt i detta hänseende mellan de två överlåtelseformerna. Däremot kommer det b.la. att vara skillnad ex. skattemässigt beroende på vilken överlåtelseform ni väljer.

Hoppas ni fått svar på er fråga och gott nytt år!

Sara AspelinRådgivare