FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet12/06/2018

Gåva av fastighet med överlåtelseförbud

Vi är fyra syskon som fått en fastighet i gåva Är det möjligt att ge bort vår enskilda del dvs. 1/4 av gåvan (fastighet) till ett AB - även om gåvsn är belastad med förbehåll - förbehållet vilket åsyftar att förhindra försäljning. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Kort svar

Nej, det är inte möjligt för er att överlåta fastigheten (genom gåva eller köp) - ni kan alltså inte ge bort fastighten om det finns ett sådant förbehåll. Om ett överlåtelseförbud har tagits in i gåvoavtalet är det giltigt och bindande mellan parterna (gåvogivaren och gåvotagaren) enligt 4 kap 29 § Jordabalken (JB). Enligt JB:s förarbeten var avsikten med paragrafen att göra det möjligt för givaren att inskränka förvärvarens äganderätt.

"Överkurs"

Vad gäller överlåtelseförbud vid gåva, så har dessa giltighet mot förvärvarens borgenären, m.a.o erhålls ett skydd mot dessa borgenärer vid t. ex utmätning (NJA 1991 s. 376) .

Ett överlåtelseförbud innefattar också ett förbud mot pantsättning (NJA 1991 s 367.)

Vidare har HD konstaterat att en föreskrift som innebär att egendom inte får överlåtas utan givarens samtycke ska jämställas överlåtelseförbud med samma rättsverkan (NJA 1986 s 16).

Det kan också tilläggas att ett överlåtelseförbud i samband med köp inte behandlas på samma sätt som vid gåva. Hör av dig i kommentaren om du vill veta mer om detta.

Lawline RådgivareRådgivare