Gåva eller förskott på arv?

Jag vill ge mitt dotter samt mina två sönder 100.000 kr vardera.

Kan detta göras som förskott på arv eller gåva? Annan metod?

Vilken metod är skattemässigt förmånligast eller har det ingen betydelse.

Skall det skrivas lånehandlingar eller andra handlingar?

Var finns mer litteratur att läsa om denna juridiska fråga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige finns det verken arvsskatt eller gåvoskatt så ingen skatt kommer tas ut oavsett vilken metod du väljer. Om du väljer att ge summan på 100 000kr som gåva till dina barn måste du skriva ett gåvobrev till var och ett av dem. Då ska särskilt antecknas att gåvan inte ska ses som förskott på arv. Annars kommer gåvan anses som förskott på arv. (8 kap. 2 § inkomstskattelagen och 6 kap. 1 § ärvdabalken)

Bra att tänka på är att även skriva till att gåvan eller förskott på arvet ska ses som enskild egendom om du inte vill att dina barn ska behöva dela på pengarna med eventuell make.

Det är alltså ingen skillnad på om du väljer att ge pengar som gåva eller förskott på arv, men ett gåvobrev borde skrivas för att inga problem eller framtida dispyter ska uppstå.

Du kan läsa mer i "Gåva - juridiken i praktiken" av Anna Molin och Ulf Svensson, "Rätt arv: fördelning av kvarlåtenskap" av Anna Singer och Margareta Brattström och "Familjejuridik" av Johan Schüldt ochTheddo Rother-Schirren för att nämna några. Även lagkommentarer på lagen.nu är bra på att ge exempel och förklaringar för annars svårbegriplig lagtext.

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare