Gåva / förskott på arv

Hej,min mamma äger en radhuslgh.nu vi!! Hon överlåta den till mig alltså skriva ett gåvobrev,(jag är vuxen) jag har 2syskon,men min mor vill att jag får lgh. Kan hon ge den till mig ,eller måste mina systrar få en del av lgh.?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förutsätter att den radhuslägenhet din mamma äger är en bostadsrättslägenhet.

Vid gåva av bostadsrätter måste gåvobrev upprättas, givaren måste ansöka om utträde ur bostadsrättsföreningen och gåvotagaren måste ansöka om tillträde.

Dina syskon måste inte få del av lägenheten. Det står din mamma fritt att ge bort lägenheten till vem hon vill. Enligt bestämmelser om förskott på arv i 6 kap. Ärvdabalken ska dock den gåva som en person under sin livstid ger bort till en bröstarvinge avräknas på arvingens arv. Det innebär att när din mamma går bort och hennes kvarlåtenskap ska delas upp mellan dig och dina syskon (samt eventuella ytterligare arvingar) kommer lägenhetens marknadsvärde vid gåvotillfället att avräknas från din andel. Du kommer därmed att ärva mindre än de andra arvingarna. Din mamma kan dock i gåvobrevet föreskriva att en sådan avräkning inte ska ske och då kommer du att ärva lika mycket som de andra arvingarna.

Alexander AhlfontRådgivare