Gåva från förälder till barn antas vara förskott på arv

Hej! Min farmor har avlidit och har en bostadsrätt. Min faster har för 1.5 år sen tagit över 90% av bostaden, och jag undrar om det på något sätt inte skulle kunna räknas förskott på arv? Finns det några kryphål runt det?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Förskott på arv
En gåva från en förälder till ett barn antas alltid vara ett förskott på arv. Men ifall det har sagts eller framgått av omständigheterna i övrigt att gåvan inte ska utgöra förskott på arv så gör den inte det.
Ifall din farmor inte tydligt sade till din faster eller det annars framgick att gåvan inte skulle utgöra förskott på arv så ses den alltså som ett förskott på arv. Gåvans värde ska då räknas av från din fasters arvslott.

Laglott
Ifall gåvan av bostaden inte kan ses som ett förskott på arv (genom att din farmor tydligt förklarade att gåvan inte utgjorde förskott på arv) måste vi se till regler om laglott. Din far har nämligen en okränkbar rätt till sin laglott, vilken utgörs av en halv arvslott. Som exempel kan vi anta att din farmor hade två barn, din far och din faster. I så fall är deras arvslotter 50 % var av din farmors totala tillgångar. Deras laglotter utgörs av halva denna arvslotten och är alltså 25 % var.
Ifall gåvans värde uppgår till mer än 75 % av din farmors totala tillgångar har din fars rätt till sin laglott på 25 % av de totala tillgångarna kränkts (under förutsättning att din farmor bara hade två barn). Om gåvans värde inte uppgår till 75 % av de totala tillgångarna kan din far få ut sin laglott och gåvan var då tillåten.

Förstärkt laglottsskydd
Ifall din fars laglott har kränkts genom givandet av gåvan till din faster kan det finnas en rätt för honom att kräva att gåvan ska återbäras eller att dess värde ska ersättas till dödsboet så att laglotten kan delas ut. Den rätten uppstår ifall givandet av bostaden omfattas av regeln om förstärkt laglottsskydd. Regeln innebär att vissa gåvor som ges i livets slutskede som inte innebär någon skillnad för arvlåtaren (din farmor) och som kränker ett av barnens laglott är otillåtna. Detta handlar exempelvis om en gåva av en bostad som arvlåtaren själv behöll nyttjanderätten till resten av sitt liv. Ifall din farmor bodde kvar i bostaden tills hon avled och din fars laglott inte kan utges ur dödsboet nu kan alltså regeln möjligtvis tillämpas i denna situation. På så sätt ska gåvan kunna jämställas med ett testamente. För att denna rätt ska uppstå måste din far väcka talan i domstol om det senast ett år efter bouppteckningens avslutande.
Notera dock att denna regel ska tillämpas väldigt restriktivt! Huvudregeln är att en person ska få dela ut gåvor hur personen vill under sitt liv.

Sammanfattning
En gåva från en förälder till ett barn utgör förskott på arv om det inte tydligt har framgått att gåvan inte ska ses som förskott på arv. Om inga särskilda omständigheter kring gåvan från din farmor till din faster talar för att den inte ska ses som ett förskott på arv så är den alltså förskott på arv. Den ska då avräknas från din fasters arvslott.
Om gåvan inte kan ses som ett förskott på arv och din fars rätt till sin laglott har kränkts i och med gåvan kan regeln om förstärkt laglottsskydd tillämpas så att en återbäringsskyldighet av gåvan eller gåvans värde uppstår för din faster. Detta kan ske genom att din far väcker talan i domstol. Regeln kan dock bara tillämpas i särskilda situationer då gåvans funktion kan jämställas med ett testamente på det sättet att gåvan inte ändrade något för gåvogivaren (din farmor).

Notera även att regeln om laglottsskydd bara blir aktuell att tillämpa ifall gåvan inte är ett förskott på arv och gåvan gör att din fars rätt till sin laglott kränks.

Observera att mina uträkningar kring laglotten utgår från exemplet att din farmor har två barn. Ifall hon har fler barn ändras naturligtvis siffrorna eftersom varje barns laglott då ändras.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare