Gåva från förälder till barn antas vara förskott på arv

I ett dödsbo fattas 600 000 kr. Det visar sig att en son haft fullmakt från den numera avlidne att handha konto i banken. Den som haft fullmakten har fört över pengarna till sig själv och hävdar nu att det är en gåva. Något gåvobrev eller dylikt finns inte utan det har bara varit den avlidnes vilja säger den som fört över pengarna till sig.

Vad finns det att göra för att få tillbaka pengarna till dödsboet?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att visa att sonen har fått pengarna i gåva behöver han kunna bevisa det, genom t.ex. ett gåvobrev. Man värnar visserligen om personers rätt att ge bort gåvor hur personen vill under sin livstid, men eftersom det inte finns något som tyder på att dessa pengar skulle gå som gåva till sonen (förutom vad han säger) bör pengarna kunna krävas tillbaka till dödsboet.

Förövrigt lär det inte behövas eftersom gåvor från förälder till barn under livstiden anses utgöra förskott på arv om inget annat sägs vid gåvotillfället. Eftersom inget gåvobrev finns kommer sonen inte kunna bevisa att gåvan inte utgjorde förskott på arv. Det innebär att gåvans värde kan räknas av från hans arvslott och att han därför ska få mindre än andra arvingar vid arvskiftet.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare