Gåva från svärmor

Svärmor satte över en summa vid försäljningen av sitt hus till mig.

Skall den tas med i bouppteckningen?

Räknas det som arv?

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din svärmors överföring av pengar tolkar jag som en gåva och kommer därför utgå från det nedan.

Förskott på arv regleras i Ärvdabalkens kapitel 6. I kapitlets 1§ framgår det att gåvor till bröstarvingar ska anses vara förskott på arv. En gåva ska i de fall det anses vara förskott på arv tas med i bouppteckningen. Förskottet ska sedan dras av från gåvotagarens totala arv. Till detta undantas sådana gåvor som är sedvanliga (exempel julklappar eller födelsedagspresenter). Eftersom du inte är din svärmors bröstarvinge ska inte gåvan till dig inte anses vara förskott på arv.

Problem kan fortfarande uppstå gällande gåvan eftersom du är gift med din svärmors bröstarvinge. Detta kan innebära att det kan framstå som att gåvan egentligen var menad till din make/maka. För att undvika denna förvirring/problematik kan din svärmor och du (om fortfarande möjligt) upprätta ett avtal eller liknande där det framgår att gåvan var ämnad för dig och att värdet på gåvan ska undantas från bouppteckningen.

Hoppas att du fick svar på sin fråga. Om inte får du gärna lämna en kommentar nedan, så ska jag utveckla mitt svar.

Med vänliga hälsningar,

Samuel LindbladRådgivare