Gåva och förskott på arv

Hej!

vår far dog för några år sedan och vår mor blev kvar i orubbat bo.

Vi är 3 syskon och vår mor har nu valt att ge bara den ena systern all mark i gåva.

Kan hon verkligen ge bort våran arvslott? vår far hade inte skrivit något testamente.

Vad kan man göra i en sån här situation?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En gåva från en arvlåtare till en bröstarvinge ska avräknas som ett förskott på bröstarvingens arv, såtillvida inget annat har föreskrivits. Detta framgår av 6 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB). Detta är en presumtion som kan brytas i fall då arvlåtaren uttryckt att gåvan inte ska räknas som förskott på arv. En arvlåtare kan alltså på detta sätt premiera en av sina bröstarvingar.

En gåva kan likställas med testamente under vissa omständigheter och kan då angripas av en laglottsberättigad bröstarvinge enligt 7 kap. 4 § ÄB. Det gäller dock endast gåvor som arvlåtaren lämnar på sin dödsbädd eller en gåva som arvlåtaren kan nyttja fram till sin död.

Hoppas detta ger lite klarhet avseende din fråga.

Vänligen,

Johan KristofferssonRådgivare