Gåva ska inte räknas som förskott på arv

Hej,

Min förälder vill skydda sin förmögenhet och ge allt till mig. Det finns fastigheter o kontanter. Relativt stora värden. Vi är två syskon. Hon vill inte att något ska ärvas av det andra syskonet. Går det att genom gåvobrev skriva över kontanter o fastigheter på mig om man skriver att det inte ska ses som förskott till arv. Mitt syskon sitter i fängelse för mordförsök på min förälder.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline.

Huvudregeln är att gåvor som ges av en arvlåtare till en bröstarvinge ska ses som förskott på arv enligt 6 kap. 1 § Ärvdabalken. Det stadgas dock att en gåva inte ska ses som förskott på arv om annat föreskrivits eller kan antas ha varit avsett. Om dina föräldrar har avsett att gåvan inte ska ses som ett förskott på arv ska deras vilja följas och gåvas ska därmed inte räknas av. Detta kan göras med, som du säger, ett gåvobrev.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Behöver ni mer hjälp rekommenderar jag att du kontaktar en sakkunnig eller våra jurister.

Vänligen

Roksana JurenczykRådgivare