Gåva till bröstarvinge och att bryta presumtion om förskott på arv

Hej,

Vi milleniumsskiftet fick jag en sommarstuga i gåva av min mor. I gåvovillkoret skrevs att det skulle frånräknas arv vid hennes frånfälle, men hela tiden har mamma sagt att villkoret skulle gälla i 10 år, men det finns inte noterat i gåvovillkoret. Hon sa när vi kom till 2010 att nu är gåvan inte ett förskott på arv längre. Nu har hon dessvärre gått bort och vi har tagit fram villkoret och min ena bror hävdar att det ska vra förskott på arv. Vad gäller, min mors vilja var att det inte skulle vara förskott på arv om hon avled efter 2010?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Om en gåva ges till en bröstarvinge ska gåvan presumeras vara ett förskott på arv enligt 6 kap 1 § ÄB. Presumtionen bryts om gåvogivaren uttryckligen i t.ex. gåvobrev eller testamente sagt att: "gåvan är inte ett förskott på arv". Presumtionen kan även brytas om det "med hänsyn till omständigheterna måste anses ha varit avsett" att gåvan inte skulle betraktas som förskott på arv. Exempel på en sådan omständighet är förstås att arvlåtaren, som i ditt fall, muntligen uttryckt en viljeförklaring om att gåvan efter 10 år inte längre ska betraktas som förskott.

Problemet uppkommer dock i den praktiska rättstillämpningen. Som gåvotagare är det nämligen du som har bevisbördan för att gåvan INTE ska betraktas som förskott. Således måste du i en potentiell arvstvist styrka för domstolen att presumtionen är bruten. Eftersom det rör sig om en muntlig utfästelse är det bästa om du antingen har inspelning av samtalet alternativt att opartiska vittnen har lyssnat på samtalet och kan tala till din fördel. I Sverige har vi fri bevisföring vilket innebär att även annan bevisning som kan tala för din sak får beaktas av rätten.

Sammanfattningsvis: Du har rätt att slippa avräkna gåvan som ett förskott på arvet. Däremot måste du kunna bevisa för rätten att detta var din mors verkliga vilja, vilket blir svårare.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare