Gåva under livstid till bröstarvingar

Hej vi är tre syskon och nu vill våra föräldrar att bara två av oss syskon ska få fastigheten de äger redan nu även att de lever , är det okej ,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag hänvisar i mitt svar till bestämmelser som går att finna i ärvdabalken (ÄB), du hittar den här.

Utgångspunkten vad gäller både arvsrätt och egendomsrätt är att var och en har rätt att bestämma över sin egendom och därmed även bestämma vem som ska få egendom, i gåva eller i arv. Vad gäller arvsrätten så finns det dock en viss inskränkning vad gäller en arvlåtares barns rätt till sin laglott (7 kap. 1 § ÄB).

Förskott på arv

Vad gäller stora gåvor som en person ger under sin livstid så kan det ses som förskott på arv. När en person ger bort egendom till en bröstarvinge (personens barn) så presumeras sådan gåva vara förskott på arv, om inte annat föreskrivits eller på grund av omständigheterna måste varit avsett när egendomen gavs (6 kap. 1 § ÄB). Det betyder att om era föräldrar är tydliga med att när egendomen ges att den inte ska ses som förskott på arv så är det det som gäller. Huvudregeln är dock att det ska ses som förskott på arv.

Det som ges som förskott på arv ska sedan avräknas på arvslotten till de personer som fått förskottet. Det innebär att de syskon som får förskott på arv kommer att få en mindre andel sen när arvsskifte ska ske när föräldrarna har gått bort.

Gåva att likställa med testamente

Det finns även en bestämmelse (7 kap. 4 § ÄB) som säger att om arvlåtaren givit bort egendom under sin livstid på sådant sett att det kan likställas med ett testamente, och detta inkräktar på bröstarvinges laglott så kan detta leda till rätt för bröstarvingen att kräva att gåvan ska återbäras eller att ersättning för gåvan ska utges. Vad som menas med att "arvlåtaren givit bort egendom på sådant sätt att det kan likställas med ett testamente" brukar vara om arvlåtaren skänker bort egendom på sin dödsbädd eller egendom som, trots att det givits bort, arvlåtaren fortsätter nyttja fram till sin död.

Jag kan inte svara på just i ert fall huruvida den här gåvan kommer påverka arvsfördelningen då det beror på omständigheter kring givandet, som t.ex. om det är givarnas avsikt att det ska utgöra förskott på arv eller ej. Men för att svara på din fråga så är det okej för era föräldrar att skänka bort egendom till endast några av barnen under sin livstid. Beroende på omständigheterna så kan det dock påverka gåvotagarnas rätt till arv när föräldrarna senare går bort.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga, du är naturligtvis alltid varmt välkommen att komma in med nya frågor till oss här på Lawline!

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare