Gåva utan att förstärkta laglottsskyddet blir aktuellt?

Hej! Min mor och far vill att jag köper ett hus av dem under marknadsvärde, det resterande värdet vill de skänka som gåva och INTE som förtidigt arv. Jag har två syskon. Hur skyddar jag och mina föräldrar oss mot "förstärkt laglottsskydd". Alltså vad krävs för att jag inte ska bli skyldig mina 2 syskon pengar pga "förstärkt laglottsskydd". Mina föräldrars önskan är att gåvobrevet inte ska vara en del av arvslotten.

Lawline svarar

Hej! tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förstärkta laglottsskyddet återfinns i 7 kapitel 4 § Ärvdabalken (ÄB). Denna regel aktualiseras när gåvor ges under förhållande som är att likställa med ett testamente. Det går inte att skriva något i ett gåvobrev som gör att denna regel sätts ur spel. Bröstarvingarna kan väcka talan och kräva sin laglott, detta måste göras inom ett år från bouppteckningen annars går rätten till laglotten förlorad.

Den del av gåvan som inte inkräktar på dina syskon laglotten kan de inte angripa. Detta gäller oavsett om gåvan skulle betraktas som ett förskott på arv eller inte. Syskonen kan inte angripa ett förskott bara för att det skulle vara för stort i förhållande till respektive bröstarvinges arvslott.

Sammanfattningsvis

Det förstärkta laglottsskyddet skulle kunna bli aktuellt i situationen som du beskriver i din fråga. Dock krävs det att syskonen väcker talan inom ett år.

Jenny WärnerupRådgivare