Gåvobrev för gåva som inte ska vara förskott på arv

Hej!

Min syster har fått en summa pengar av våra föräldrar (60+). De/vi vill inte att det räknas som förskott på arv. Vi är fyra syskon och summan min syster har fått är förmodligen mer än en fjärdedel av det totala arvet. Det finns en risk att ett av syskonen (mina föräldrar vill att detta barn ärver så lite som möjligt) kan överklaga gåvobrevet när våra föräldrar går bort. Räcker ett gåvobrev om ena syskonet motsätter sig våra föräldrars beslut? Och hur gör vi för att skriva ett vattentätt gåvobrev?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En gåva från en förälder till en bröstarvinge räknas som förskott på arv, om det inte uttryckligen framgår av exempelvis ett gåvobrev att gåvan inte ska vara att se som förskott på arv (6 kap. 1 § ÄB).

Om en gåva kränker andra bröstarvingars laglott har en bröstarvinge möjlighet att väcka talan inom ett år från att bouppteckningen avslutades (7 kap. 4 § ÄB). För att din syster ska bli ersättningsskyldig för gåvan krävs dock exempelvis att arvlåtaren skänkt bort egendomen på sin dödsbädd eller att arvlåtaren har nytta av egendomen fram till sin död.

Du kan enkelt och till ett fast pris upprätta ett gåvobrev via vår avtalstjänst på http://lawline.se/vara_tjanster/avtal.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Clara DanelidRådgivare