Gåvobrev och förskott på arv

Hej!

Om två bröstarvingar får en lika stor summa pengar låt säga 1.500.000 kr av sin far året innan han dör. Och i gåvobreven skrivs det uttryckligen att det ej skall vara ett förskott på arvet. Men bara den enes gåvobrev blir underskrivit av fadern. Kan den bröstarvinge som har gåvobrevet men ej underskrivit också begära att det ej skall vara ett förskott på arvet eller blir det ett förskott på arvet. Och om orsaken till att gåvobrevet ej blev underskrivit kan bero på att den ene bröstarvingen bröt kontakten med fadern då denne fick sina pengar.

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller gåva av lös egendom, pengar i ert fall, finns det inget krav på att ett gåvobrev ska upprättas utan gåvan anses som juridiskt bindande i och med det fysiska ägarbytet. Det är dock alltid en god idé att upprätta ett gåvobrev med underskrift för att undvika eventuella framtida tvister. I ert fall finns det ett gåvobrev men det saknas påskrift vilket öppnar upp möjligheten för tolkning.

När det gäller gåvor till bröstarvingar är huvudregeln att det ska ses som förskott på arv, för att detta inte ska bli fallet krävs att denna presumtion bryts (6 kap 1 § ärvdabalken). Det bästa sättet att bryta denna presumtion är genom att upprätta ett gåvobrev med underskrift där det framgår att gåvan inte ska anses utgöra förskott på arv. Även vid en sådan situation att ett gåvobrev inte är upprättat kan presumtionen med hänsyn till omständigheterna i övrigt anses bruten om det kan antas att det har varit avsett. I ert fall finns det två upprättade gåvobrev avseende samma summa pengar utställda till två bröstarvingar. Skillnaden ligger i det faktum att ena är påskrivet och andra inte. Jag kan inte ge ett klart svar i om det osignerade gåvobrevet ska anses gällande men det finns definitivt argument för detta.

För att sammanfatta finns det inget klart svar utan det rör sig om en tolkningsfråga och det går att argumentera för från båda håll. Kan ni inte själva lösa detta skulle jag därför råda er att anlita en jurist.

Hoppas detta svar har givit någon typ av klarhet!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare