Gåvobrev och förskott på arv - Hur uppnås rättvisa bäst mellan bröstarvingar?

Jag har lånat ut pengar till min dotters aktiebolag. Hon vill pga sämre tider, slippa betala amortering och ränta. Jag kan tänka mig att avskriva lånet till aktiebolaget, men vill upprätta ett nytt skuldebrev mellan oss på samma summa. Det skall vara amorterings och räntefritt utan återbetalning, men vill att det skall vara förskott på arv. Kan inte ge det som gåva pga att det skulle bli orättvist mot mina andra två barn. Skulle det gå att genomföra rent juridiskt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är ärvdabalken (ÄB) och lagen angående vissa utfästelser om gåva (gåvolagen, GåvoL).

Om du upprättar ett skuldebrev utan något som helst krav på motprestation från gäldenären sida, dvs. din dotter, kommer skuldebrevet att jämställas med ett gåvobrev eftersom parternas rubricering aldrig ensamt styr hur en rättshandling ska definieras. Det är snarare det faktiska avtalsinnehållet som ofta fäller avgörandet. Vidare verkar upplägget något riskfyllt eftersom detta egentligen kommer att röra sig om en skenhandling. En gåvoutfästelse är i och för sig inte bindande för givaren och gåva av lös egendom (exempelvis pengar) fullbordas först när gåvan har traderats (överlämnats), alltså kommit i mottagarens besittning, 1-2 §§ GåvoL. Men i praktiken skulle din dotter möjligen ändå kunna kräva fullgörelse av den fiktiva gåvan, eller rättare sagt i framtiden hävda att någon förmögenhetsöverföring till henne aldrig har ägt rum (vilket formellt sett faktiskt inte har skett eftersom din dotters bolag är en egen juridisk person) varför det inte heller kan vara fråga om ett förskott på arv. Det skulle potentiellt kunna medföra osämja mellan syskonen den dagen du inte längre lever. I 6 kap. 1 § 1 st. ÄB sägs förvisso att vad arvlåtaren (du) i livstiden har gett en bröstarvinge (ett barn) ska avräknas som förskott på dennes arv efter arvlåtaren, om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett. Utgångspunkten är således att allt sådant en förälder ger till sina barn presumeras (antas) utgöra förskott på arv. Problemet är bara att din dotter formellt inte har fått några pengar i det här fallet. Med facit i hand skulle du ha gett pengarna i gåva direkt till din dotter för att sedan låta henne skjuta till kapital till bolaget genom ett s.k. aktieägartillskott.

Såvitt jag kan bedöma torde den allra enklaste lösningen vara att ge sak- och/eller penninggåvor till dina övriga två barn och då till samma värde som de pengar som har överförts till bolaget. Och då måste det naturligtvis av gåvohandlingarna tydligt framgå att det inte är fråga om några förskott på arv för att på så sätt kunna uppnå ett rättvist resultat syskonen emellan. Om du inte har de ekonomiska förutsättningar för detta eller om din förmögenhet mestadels är uppbunden i fast egendom bör istället ett testamente upprättas. I testamentet behöver det sedan noggrant regleras exakt vad som ska gälla efter ditt frånfälle och med hänsyn till ovanstående. En universell testamentstagare har rätt till en viss del av hela kvarlåtenskapen efter testator (den avlidne) och träder in som dödsbodelägare. En legatarie blir däremot inte dödsbodelägare. Ett legat är en i ett testamente specifikt reglerad förmån, vilket exempelvis kan vara rätt till en sak (saklegat) eller en viss summa pengar (penninglegat), och den som i testamentet upptas som förmånstagare/mottagare av legatet benämns legatarie, 11 kap. 10 § 1 st. ÄB. Som huvudregel ska ett legat tilldelas legatarien innan arvingar och/eller universella testamentstagare får ut sina andelar, 22 kap. 1 § ÄB. Ett legat ska alltså i princip verkställas omgående och arvskiftet behöver man vanligtvis inte invänta. Övriga två barn skulle därför genom ett testamentariskt förordnande kunna göras till legatarier och därmed ges rätt att först få ut en viss summa pengar och/eller annan lös egendom innan resten av din kvarlåtenskap fördelas mellan syskonen.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar. Vi kan exempelvis vara dig behjälplig med upprättandet av ett testamente.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare