Gåvor som inte utgör förskott på arv är inte en del av laglotten

Jag har fått en fastighet i gåva av mina föräldrar för över 10 år sedan. Där det står i gåvobrevet "Denna gåva skall inte utgöra förskott på arv." Är denna gåva en del av laglotten?

Jag och mina barn har bott i fastigheten under tiden mina föräldrar ägde fastigheten. Mina föräldrar har inte bott i fastigheten under tiden de ägde huset eller efter att gåvobrevet skrevs. Men min mamma var skriven på fastigheten fram tills dess att gåvobrevet skrevs.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Denna gåva kommer inte anses vara ett förskott på arv och därmed inte heller räknas som en del av din laglott. Då en förälder ger en gåva till sitt barn (bröstarvinge) förutsätter lagen visserligen att gåvan ska räknas som just ett förskott. Vill däremot en förälder inte att gåvan ska räknas som ett förskott på arv, måste denne föreskriva ett villkor om just detta (6 kap 1 § ärvdabalken). I ditt fall finns det, som jag förstår frågan, ett tydligt sådant villkor föreskrivet kring gåvan, vilket leder till slutsatsen att fastigheten du fått i gåva från dina föräldrar inte ska räknas som ett förskott på arv.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare