Gåvor vid efterarv

Hej,

Vår pappa dog för 7 år sedan, han testamenterade hälften av sina tillgångar till sin sambo med fri förfoganderätt för att hon skulle ha sitt boende tryggat resten av sitt liv. Sambon har nu avlidit. Jag och min syster misstänker och har fått antydningar om att sambon har gett bort mycket av sina pengar till sina barn och barnbarn. Var går gränsen mellan att ge presenter som är tillåtet och gåvor?

Mvh A

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en testamentstagare ärver med fri förfoganderätt innebär detta att personen har en begränsad rätt att förfoga över egendomen. Vid denna situation blir samma regler tillämpliga som när en efterlevande make ärver med fri förfoganderätt. Detta framgår av 12 kap. 1 § Ärvdabalken som hänvisar till 3 kap.

En person som innehar egendom med förordnande om efterarvsrätt har fri rätt att spendera tillgångar och kan leva slösaktigt trots att detta kommer att drabba efterarvingarna. Det finns dock vissa skyddsregler för efterarvingarna. Personen får exempelvis inte testamentera bort egendomen, ett testamente som omfattar egendom som innehas med fri förfoganderätt är ogiltigt, detta följer av 3 kap. 2 § ÄB.

Gåvor som minskar egendomen

Personen får inte heller ge bort gåvor i sådan omfattning att det orsakar en väsentlig minskning av egendomen, 3 kap. 3 § ÄB. En väsentlig minskning har i rättspraxis ansetts innebär att egendomens värde har på grund av gåvan minskat med minst en fjärdedel. Om flera gåvor av ett mindre värde har givits systematiskt för att minska boets värde kan man i vissa fall räkna samman värdet av dessa för att så om de orsakar en väsentlig minskning. Ett krav är då att handlingarna ska ha gjorts utan att tillbörlig hänsyn till efterarvingarna. För att avgöra detta ser man till om gåvan var påkallas av omständigheterna eller om den var i missförhållande till den efterlevandes ekonomiska ställning.

Exempelvis en födelsedagspresent av ett inte allt för oskäligt värde får anses vara påkallad av omständigheterna och kan inte angripas. Skulle den efterlevande däremot ge en födelsedagspresent till ett värde av 20 000kr och inte inneha tillgångar av sådant värde att det skulle kunna ses som rimligt kan denna gåvan angripas med stöd av 3 kap. 3 § ÄB.

Talan måste väckas inom fem år

Något som här är mycket viktigt är att talan måste väckas inom fem år från gåvotillfället. Vidare kan inte talan väckas förrän den efterlevande avlidit. Detta innebär i praktiken att det endast är gåvor som skänktes under den efterlevandes sista levnadsår som kan bli aktuella. Gåvor som har givits tidigare oavsett om de har orsakat en väsentlig minskning av den efterlevandes egendom kan inte angripas.

Vederlag motsvarande gåvans värde alternativt återbäring

Om ovanstående krav är uppfyllda. Det vill säga att det rör sig om en gåva som har orsakat en väsentlig minskning, som inte var påkallad av omständigheterna och gåvotillfället var inom fem år tillbaka i tiden.

I sådant fall utgår ett vederlag motsvarande gåvans värde när man räknar ut efterarvets storlek, man kommer alltså räkna med ett fiktivt belopp. Detta får konsekvensen att gåvan endast kommer att drabba den efterlevandes arvingar och inte efterarvingarna av den först avlidna. Din och din systers arv kommer bli samma som om gåvans värde fortfarande fanns kvar i boet.

Sammanfattningsvis

Har din pappas sambo spenderat stor del av sina tillgångar genom att leva slösaktigt kan ni inte angripa detta. Rör det sig däremot om gåvor av omfattande värde kan ni väcka talan om att deras värde ska läggas till som ett fiktivt värde vid beräkningen av efterarvet.

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare