Ge bort gåva utan att minska arvslotten

Hej! Tänker jag rätt? Min svärmor har 4 barn och 2 fritidshus som är värda ca 1.200.000 och 200.000:- Den billigare vill hon ge till min fru, helst utan att minska hennes arvsdel i den större stugan? Den lilla har ett taxeringsvärde på ca 75.000:-, och jag har läst att hon då skulle kunna "sälja" den till min fru mot ett skuldebrev på ca 63.000:- (84%) som sen räknas av som förtida arv, stämmer detta? Eller finns det ett bättre sätt som inte retar övriga syskon.

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline.

Din fråga rör delvis arv och delvis gåva och reglerna om det hittar man i Ärvdabalken samt Gåvolagen.

Om din svärmor vill ge bort den mindre stugan till din fru utan att minska hennes arv ska hon skriva ett gåvobrev där det framgår att stugan inte ska anses vara ett förskott på arvet. Annars presumeras den vara ett förskott på arvet och värdet av den kommer då räknas av från hennes arvslott.

När det gäller att sälja fastigheter under taxeringsvärdet tillämpas huvudsaklighetsprincipen. Denna princip innebär att ett förvärv av fastigheten som understigen taxeringsvärdet (räcker att det understiger med en krona) så kommer hela förvärvet att räknas som gåva. Detta innebär att den kommer räknas som ett förskott på arvet och räknas av från din frus arvslott.

Så det "bästa" din svärmor kan göra är att antingen sälja stugan till det taxerade värdet eller att ge bort den i gåva med förbehållet att den inte ska presumeras vara ett förskott på arvet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Fredrik JonssonRådgivare