FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/05/2015

Gemensam bostad och bodelning

Hej, Hoppas få ett förslag på följande fråga, med lite bakgrundsinformation först Jag är gift sedan femton år i andra äktenskapet, har två äldre barn (24-25) två i nuvarande 10+ 12 år gamla.

Min fru är invandrad och väl anpassad till vårt samhälle, med lite hjälp

fått ett bra arbete, jag är pensionär och har fastighet ägd till 100%

Jag är den som försörjer familjen, uppehälle, boende m.m. min fru har yrkesarbetat 7-8 år och har hyggligt bra lön som hon hemlighåller, och

bidrar inte till familjens uppehälle, placerar barnbidragen på okänd plats.

Naturligtvis har detta lett till diskutioner och osämja, det har talats om skilsmässa, hon har erhållit erbjudanden , accepterat och senare avvisat dem, ett problem är bostadsfrågan som är "het" i Stockholm

med förorter. vissa människor är svåra att nå överensommelse med ,då de anser sig att alltid ha rätt. Jag har bolån, inte så stort, men jag kan inte låna pengar i bank med min låga pension. Om det är svårt att förklara hur giftorätt fungerar, så tolkas den efter egna regler,

Jag kan knappast ge bort fastigheten till mina äldre döttrar då det erfordras hennes samtycke(påskrift) i det här läget är jag beredd att gå

ganska långt när det gäller att på ett juridiskt sätt "säkra" min fastighet

och mitt boende, då jag hört antydningar om att "jag vet min rätt" men

då jag blivit endast en ekonomisk resurs och respektlöst behandlad,

vilka alternativ har jag ? (Självmord uteslutes)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom fastigheten med byggnaden du äger är avsedd som din och din makas gemensamma hem och den tycks huvudsakligen innehas för detta ändamål så utgör den er gemensamma bostad, vilket framgår av Äktenskapsbalk (1987:230) 7:4 första stycket, punkt 1. Som du har sagt så kan du inte avhända dig den gemensamma bostaden till dina äldre döttrar utan din makas samtycke (Äktenskapsbalk 7:5 första stycket, punkt 1).

Eftersom du skriver att du utesluter självmord så tolkar jag det som att du ändå befinner dig i ett väldigt upprört tillstånd med hänseende till hur din maka har behandlat dig. Med hänseende till att du ändå umgås med den tanken kanske det bästa vore att snarast få till stånd äktenskapsskillnad så att du kommer ifrån den negativa situation i vilken du befinner dig. En fördel med äktenskapsskillnad och den bodelning som följer är att du kan begära att din maka svär en ed inför domstol om riktigheten av den upprättade bouppteckningen. Visserligen ska makar under äktenskapet fördela utgifter mellan sig och upplysa varandra om de uppgifter som behövs för att familjens ekonomiska förhållanden ska kunna bedömas, men någon bestämmelse för att framtvinga dessa upplysningar saknas (Äktenskapsbalk 1:4). Vid bodelning i samband med äktenskapsskillnad kan dock domstol förelägga och döma ut vite om en make vägrar att svära eden om riktigheten i bouppteckning, vilket kan tjäna som ett påtryckningsmedel för att din maka ska lämna ut de upplysningar om ekonomiska detaljer som hon har hemlighållit från dig under äktenskapet (Äktenskapsbalk 17:5 andra stycket).

Vid äktenskapsskillnad vidtas bodelning där ert giftorättsgods fördelas (Äktenskapsbalk 9:1 första stycket och 10:1). Eftersom du beskriver att ”det är svårt att förklara hur giftorätt fungerar” så förutsätter jag att fastigheten är giftorättsgods enligt huvudregeln och ska ingå i bodelning. Visserligen kan fastigheten som du äger göras till enskild egendom genom äktenskapsförord och därmed som huvudregel undantas från bodelningen, men eftersom ett äktenskapsförord kräver skriftlighet och undertecknande av båda makar och du och din maka har samarbetssvårigheter så bedömer jag det som osannolikt att ni kan få till stånd en sådan uppgörelse (Äktenskapsbalk 7:2 första stycket, punkt 1 och 7:3 andra stycket). Frågan är därför vilka möjligheter du har att få fastigheten i samband med bodelningen.

Efter att andelsberäkningen i bodelningen har genomförts, det vill säga vad vardera make ska tilldelas av giftorättsgodset i värdet i kronor, så bestäms vem av makarna som ska ha vilken egendom genom lottläggning. I första hand ska vardera make få sin egendom eller de delar av den som han eller hon vill ha (Äktenskapsbalk 11:7). Dock finns en specialregel rörande den gemensamma bostaden, nämligen att den av makarna som bäst behöver den har rätt att få den på sin lott (Äktenskapsbalk 11:8 första stycket). Behovet prövas genom en bedömning av en rad faktorer, dock särskilt om ni även i fortsättningen kommer att ha gemensam vårdnad om barnen eller om någon av er får ensam vårdnad. Den som får ensam vårdnad anses i regel ha störst behov av bostaden, men skulle vårdnaden vara fortsatt gemensam så anses ofta den som rent faktiskt har hand om barnen ha störst behov. Övertagandet av bostaden är dock också förenat med en skälighetsbedömning. Även om din maka skulle anses ha störst behov så måste också övertagandet vara skäligt i förhållande till dig och dina personliga och ekonomiska förutsättningar. Faktorer som din ålder, hälsa, låga pension och eventuell affektion för fastigheten kan tala för att hennes övertagande ska anses oskäligt, varav det inte kommer till stånd. Skulle hon ändå anses ha rätt att överta fastigheten så får du kompensation genom annan egendom i bodelningen, och om denna inte förslår, pengar (Äktenskapsbalk 11:10). Får du ändå inte ut din andel genom lottläggningen vare sig i egendom eller pengar så får du en fordran på mellanskillnaden på henne (Äktenskapsbalk 11:11). Notera dock att om bolånet belastar fastigheten i form av panträttslån så är en ytterligare förutsättning för att din maka ska kunna överta fastigheten att hon också övertar ansvaret för lånet (Äktenskapsbalk 11:8 andra stycket).

Sammanfattningsvis kan du i samband med en bodelning försöka övertyga din maka om att bland annat din ålder, hälsa och begränsade ekonomi är faktorer som talar mot att hon skulle anses ha rätt att överta bostaden, varav ni istället kan nå fram till en uppgörelse där du löser ut den andel hon får i fastigheten genom bodelningen. Jag är medveten om att du har en låg pension och har svårt att få till stånd ett banklån för att lösa ut din maka i ett sådant fall, men det måste också vägas mot det faktum att ditt välbefinnande uppenbarligen tar stryk av att du tycks leva i ett destruktivt förhållande. En möjlig lösning är kanske att du får till stånd ett lån från dina äldre barn eller att de står som borgensmän för att möjliggöra ett banklån.

Jag hoppas att situationen har klargjorts för din del. Skulle något vara fortsatt oklart eller ytterligare hjälp behövas så är du givetvis välkommen att ta kontakt med vår samarbetspartner Familjens Jurist via http://lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare