Gemensamma och särkullsbarns rätt till arv.

Om ett gift par äger en husvagn, där köpet och registreringen är skrivet på maken och han dör. Hur fördelas giftorättsgods och arvet på på makan och hans särkullsbarn och gemensamma barn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om arv och giftorättsgods hittar du i Ärvdabalken (ÄB) respektive Äktenskapsbalken (ÄktB)

Om man är gifta så är huvudregeln att all egendom är giftorättsgods (ÄktB 7:1), trots att maken är skriven på köpet är alltså husvagnen makarnas gemensamma. Om maken sedan går bort så delas arvet upp och barnen, de s.k. bröstarvingarna får lika stor del var av kvarlåtenskapen (ÄB 2:1). Makan förvaltar dock arvet med fri förfoganderätt i de gemensamma barnens ställe fram till dess att hon själv avlider. Särkullbarnen får däremot ut sin del av arvet direkt, om de inte väljer att avstå till förmån för den efterlevande makan (ÄB 3:1).

Hoppas att svaret hjälpte dig!

Rickard EssungRådgivare