Giltigt avtal med 16-åring? Distansavtalslagen?

Hej! Jag har två frågor. En 16-åring som snart ska fylla 17 år bor hos sin pappa som är ensam vårdnadshavare/förmyndare. 16-åringen beställer ett dyrt dataspel på internet och betalar med pengar av sin månadspeng som hen får av pappan. När 16-åringen ska beställa och betala på nätet ställs det inga frågor angående ålder. När spelet kommer hem och pappan får reda på det tycker han att det är ett för dyrt köp och vill att barnet ska skicka tillbaka spelet som inte har öppnats ännu. Men när 16-åringen kontaktar företaget som sålde spelet vill de inte ta tillbaka spelet och skicka tillbaka pengarna, då de anser att det inte finns något öppet köp.

Fråga 1: Vad gäller rent rättsligt i denna situation?

Fråga 2: Om pappan är sjuk fysiskt och har fått en god man som endast är till för att hjälpa med hans personliga ärenden, skulle det göra någon skillnad?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Utifrån vad du beskriver, kan jag identifiera två orsaker som gör detta köp ogiltigt.

1. Ingående av avtal med en minderårig.
Som huvudregel gäller att en person under 18 år har en begränsad möjlighet att ingå avtal (9 kap. 1 § föräldrabalken, förkortning FB) - för att avtalet ska vara giltigt krävs nämligen förmyndarens samtycke till köpet. Till denna huvudregel finns två undantag; det första är att om den minderåriga är över 16 år gammal och har tjänat pengarna han lägger på ett (exempelvis) köp själv, så är avtalet giltigt (9 kap. 3 § första stycket FB). Det andra undantaget är om en minderårig före 18 års ålder har ett eget hushåll; i så fall får den minderåriga ingå sedvanliga avtal som krävs för den dagliga hushållningen (9 kap. 2 a § första stycket FB).

I din fråga beskriver du att pengarna som den minderårige använder för att betala köpet utgörs av hans veckopeng, som han fått av sin pappa. Det första undantaget är alltså inte tillämpligt. Det framgår också att den minderåriga fortfarande bor hemma, varför inte heller det andra undantaget aktualiseras (dessutom rör det sig sannolikt inte om ett "sedvanligt avtal som behövs för den dagliga hushållningen").

Sammanfattningsvis: För att detta avtal skulle vara giltigt, hade det krävts ett samtycke av förmyndaren. Det framgår av din fråga att det är pappan till den minderårige. Något samtycke har inte inhämtats, avtalet är därför ogiltigt på denna grund.

2. Distansavtalslagen
Enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (förkortning Distansavtalslagen) har en konsument enligt 2 kap. 10 § rätt att frånträda avtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 2 kap. 12 § (ångerfrist). Ångerfristen börjar löpa den dag då konsumenten får varan i sin besittning (se 12 § första stycket).

Så länge er ångerfrist inte har gått ut, har ni alltså all rätt att ångra köpet och låta det gå åter (se 2 kap. 14 § första stycket). Att företaget ger er information om att det inte finns någon ångerrätt är alltså inte korrekt. Observera också att det i 2 kap. 2 § p. 9 stadgas en skyldighet för ett företag att ange huruvida och under vilka förutsättningar det finns en ångerrätt, tidsfristen för denna och övriga villkor för ångerrätten, hur ångerrätten ska utövas samt att det finns ett standardformulär för utövande av ångerrätten och hur konsumenten kan ta del av det. Inte heller detta verkar företaget ha uppfyllt, vilket utgör ytterligare en brist.

Sammanfattning och handlingsalternativ för er
- Med anledning av de två ovan nämnda punkterna är avtalet med största sannolikhet inte giltigt (baserat på de förutsättningar som angavs i er fråga).
- Det ni kan göra nu är att höra av er till företaget och visa detta; förhoppningsvis kommer de inte invända, och låter er häva avtalet.
- Om företaget inte går med på detta, kan ni anmäla saken till Allmänna Reklamationsnämnden. De kan hjälpa er vidare.

Stå på er! Ni har rätt att häva avtalet.

Om ni har några ytterligare frågor så tveka inte att kommentera i kommentarsfältet nedan.

Allt gott!

Sandra SöderbergRådgivare