Gjort sig skyldig till förtal?

Min fd. chef tänker anmäla mig för förtal och osanning när jag talat sanning till folk som frågat hur det är att jobba där. Hon säger att jag snackat skit medan jag bara berättat om mina upplevelser. Så kommer hon ha rätt i sin sak eller är det jag som kommer ha rätt då jag inte menat att smutskasta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelsen om brottet förtal finns i 5 kap 1 § brottsbalken (förkortas BrB) (se bestämmelsen här). För att ha gjort sig skyldig till förtal ska man ha 1. utpekat någon som brottslig eller klandervärd i sitt beteende, eller 2. lämnat uppgift som är ägnad att utsätta någon för annans missaktning. Exempel på förtal kan vara att man beskyller någon för stöld inför andra eller att man säger något om en person för att andra ska tycka illa om den personen. Uttalandet måste alltså ha nått andra än den som utsätts för förtal.

Det är svårt att säga vad som utgör förtal när man inte vet vad som sagts, men jag tycker att det låter som att du bara velat berätta hur du upplevt arbetsplatsen och att det inte varit ägnat att utsätta din chef för andras missaktning. I så fall utgör det inte förtal, men som sagt är det svårt att avgöra när man inte känner till hela situationen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare