Grannar uppträder fientligt - möjlighet att anmäla?

Jag har problem med ett par grannar här. Dom står och ger mig fingret och vinkar åt mig när jag är hemma på min gård eller i mitt kök (har mitt köksfönster mot deras trädgård) och har tröttnat på det och tappat tålamodet så det resulterade i att jag gjort desamma tillbaks till dom och då har dom filmat mig och det har även varit gånger då de filmat mig och sedan lagt upp detta på deras facebook profil (bekräftat från bekanta). Deras dotter har också försökt dölja mobilen när hon varit på deras uteplats och filmat mig.

Mannen i denna familj har hotat mig och barnen, förstört våra bilar men de har hela tiden kommit undan alla anmälningar (på grund av att alla varit tysta som sett något eller att de gått ihop och berättat en annan historia) så till slut har man ju tröttnat på att anmäla allt de gör då det inte gett något ändå men min fråga är nu, kan jag använda något av detta och i så fall vad kan jag anmäla dom för? Vet att ett par grannar här har sett dom stå och filma mig och hetsa med finger mot mig ifrån deras gård när jag varit hemma, kan det vara användbart ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Vi har väldigt många frågor just nu till vår gratisrådgivning och hinner bara besvara en del av dem så jag tänker ge dig ett enkelt svar som du kan komma igång med. Ber om ursäkt på förhand om det blir otillfredsställande men jag tänker att det är bättre än ingenting.

Du har blivit utsatt för ofredande enligt 4 kap. 7 § brottsbalken. Denna paragraf är bred i sin tillämpning och jag skulle definitivt säga att din situation faller inom den. De har dessutom gjort sig skyldiga till skadegörelse av era bilar enligt 12 kap. 1 § brottsbalken. Gör en polisanmälan mot grannarna i fråga och ange vittnen. Om du har tillräckligt med underlag och Polisen har tillräckligt att gå på, som kommer en åklagare ta upp målet till tingsrätten.

Lycka till och stå på dig!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare