FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet26/09/2019

Granne bygger på min tomtgräns, vad kan jag göra?

Ett fritidshus har byggts över min tomtgräns . Enligt bygglovet som utfärdades 2007 skulle huset placeras 12 m från tomtgränsen. Om jag kan påvisa att en gränsöverträdelse ägt rum kan jag efter så lång tid kräva husförflyttning alt ekonomisk kompensation.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om fritidshuset ligger över tomtgränsen har du möjlighet att kräva flyttning av huset, alternativt ersättning, då vänder du dig till byggnadsnämnden. Byggnadsnämnden kan vid vite förelägga din granne att ta bort byggnaden eller sluta att bygga.

Din granne skulle eventuellt kunna åberopa jordabalken 3 kap 12 § (här) som i korthet säger att den som uppfört en byggnad så att den skjuter in på angränsande fastighet - under förutsättning att det skulle medföra betydande kostnad eller olägenhet att flytta byggnaden - har rätt att behålla den där tills byggnaden blir obrukbar (ej ekonomiskt försvarbar att reparera/renovera). Det ovanstående gäller dock ej, om den som uppförde byggnaden inkräktade på den angränsande marken med avsikt eller av grov oaktsamhet. Om den som äger byggnaden ska tillåtas ha den kvar med stöd av paragrafen ska fastighetsägaren, du, erhålla ersättning för intrånget.

Det framgår inte av din fråga när fritidshuset byggdes. Eftersom bygglov utfärdades 2007 finns en möjlighet att byggandet pågick 2009-2010. Efter 10 år har du tyvärr inte möjlighet att klaga längre, men om det är så att huset byggdes för mindre än 10 år sedan har du fortfarande möjlighet att vända dig till byggnadsnämnden. Jag råder dig att ringa till byggnadsnämnden i din kommun och fråga gällande detta.

Om du har fler frågor rörande detta är du varmt välkommen att kontakta mig på jennifer.embretsen@lawline.se.

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare