FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet30/07/2018

Granne vägrar klippa av grenar som sträcker sig över annans tomt: vad kan göras?

Min granne har en blodbok som står vid tomtgräns. Grenarna sträcker sig in över vår tomt ca 2 m, den fäller sina bokollon på våra bilar och på vår tomt. Grannen vägrar att klippa grenarna? Vad är min rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret går att finna i Jordabalken (1970:994). Enligt 3 kap. 2 § JB så får man ta bort överhängande grenar och dylikt om det medför olägenhet. Detta gäller inte rent bagatellartade olägenheter av alldaglig natur - snarare skadeverkningar som går att ekonomiskt uppskatta. I detta fallet är det bokollon som kan göra åverkan på bilen som repor eller dylikt. Detta kan tänkas medföra sådan olägenhet som menas i paragrafen och därmed att du har rätt att såga grenarna. Dock så lär den allmänna grannhänsynen motivera att ägaren ska kontaktas först för att själv åtgärda och såga ner grenarna.

Min rekommendation skulle vara att kontakta din granne och framföra dina synpunkter och risken med bokollonen. I fall grannen inte åtgärdar detta och problemen kvarstår, har du rätt enligt ovan nämnda paragraf att själv såga ner grenarna.

Om du har fler funderingar, kontakta Oss gärna igen!

Lawline RådgivareRådgivare