FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet28/01/2018

Grannens häck förstör muren

grannens tomt ligger ca 1m högre än min, och dom har en syrenhäck uppe på den , den har nu växt till ca 3 m

höjd ,har påpekat detta för ca 8 år sen för att grenarna växer sig kraftigare och spränger sönder muren så att

stenarna faller ner på min tomt, stenarna kan väga upp till ett hundra kilo, går ej att lyfta och det kan vara 5-10

stycken, mitt hus byggdes 1903, jag har bott där i 33 år, har försökt pratat med dom men är inte intresserade

dom säger att det stör dom inte

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt lag ska var och en vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom ta skälig hänsyn till omgivningen. (3 kap. 1 § JB) Vidare har du rätt att ta bort rot och gren som tränger in på din fastighet. Innan du gör det ska du dock meddela grannen så denne för möjlighet att själv vidta åtgärden om det kan medföra skada av betydelse för grannen. (3 kap. 2 § JB)

Det bästa för grannsämjan är självklart att försöka komma överens med grannen om vad ni ska göra men det verkar du ha gjort, tyvärr utan framgång. Om du anser att grannen inte tar skälig hänsyn till sin omgivning kan du väcka talan mot honom vid allmän domstol, han kan då åläggas ett föreläggande eller förbud. Vidare kan du rikta skadeståndstalan men då krävs att du kan visa att du lidit skada på din egendom av att stenarna faller ner på din tomt. (2 kap. 1 SkL) För att du ska kunna rikta skadeståndstalan krävs även att du kan visa att grannen varit vårdslös vilket du skulle kunna argumentera för om du kan visa att du vid upprepade tillfällen meddelat grannen om den risk för skada som syrenhäcken medför. Att stämma grannen i domstol kan dock bli väldigt dyrt om du inte lyckas bevisa skada eller hans vårdslöshet eftersom du då behöver betala både dina egna och grannens rättegångskostnader. (18 kap. 1 § RB) Först och främst skulle jag därför råda dig att på nytt försöka komma fram till en lösning med grannen. Eftersom grannen enligt lag är skyldig att ta skälig hänsyn till sin omgivning är det ingen ursäkt att säga att stenarna från muren inte stör dem.

Hoppas detta klargjorde rättsläget! Om något är otydligt är du varmt välkommen att kontakta mig på min mail: felicia.lundgren@lawline.se.

Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare