Gränsen mot förtal samt uppsägning pga personliga skäl

Min fd chef som är rektor går till andra rektorer och pratar illa om mig fast jag bara jobbade där under två månader . Detta gör att min nuvarande arbetsgivare funderar på om det är sant och om jag ska få fortsätta mitt jobb

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst kan vi konstatera att en arbetsgivare givetvis är fri att ge referenser till din nya arbetsgivare. Det är till och med mycket vanligt att en framtida arbetsgivare pratar med din gamla arbetsgivare om din tid som anställd där. Dessa referenser kan såklart både vara bra och dåliga. Det kan kännas hårt och orättvist, men det ska mycket till för att din förra arbetsgivares agerande ska räknas som förtal.

Vad är då förtal och var går gränsen? Förtal definieras i brottsbalken 5 kap 1 § som "att utpeka någon som brottsling eller klandervärd i sitt levnadssätt eller på annat sätt lämna uppgift som är ägnad att utsätta denne för missaktning."

Uppgifterna som lämnas ska alltså vara av nedsättande beskaffenhet. Om personen var skyldig att uttala sig eller om det med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgiften och uppgiften var sann eller hade skälig grund så är det inte att anse som förtal. Sprider din gamla arbetsgivare osanna uppgifter om dig kan det däremot alltså röra sig om förtal.

Tyvärr kan jag inte ge dig ett mer precist svar än så då jag inte vet vad det är din gamla arbetsgivare har sagt om dig.

Jag vet inte vad för slags anställning du har hos din nya arbetsgivare. Det ska dock sägas att det krävs saklig grund för uppsägning av en tillsvidareanställning(vanligaste formen av anställning) enligt 7 § lagen om anställningsskydd. En uppsägning kan bero antingen på personliga skäl eller på arbetsbrist. Personliga skäl kan handla om misskötsamhet, svårigheter att samarbeta, arbetsvägran, trakasserier eller illojalitet. Du ska ha fått möjlighet att förändra det beteende som arbetsgivaren inte anser stämmer överens med de krav som finns på arbetsplatsen. Alltså krävs det en hel del för att din nuvarande arbetsgivare ska säga upp dig och det räcker inte bara att din gamla arbetsgivare har "pratat illa" om dig!!

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare