FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet05/08/2018

Grenar som hänger över tomtgränsen

Grannens äppelträdsgrenar hänger över min tomt. Äpplena ramlar ned på min väg och i diket. Detta skapar stor irritation eftersom biltrafiken gör vägen till en fruktkaka. Äpplena i diket blir problem vid vårfloden. Om inte de tas bort, blir garaget översvämmat. Det är inte ätbara äpple, utan sk grisäpplen. Vi pratar om flera skottkärror. Grannen vägrar att åtgärda problemet. Kan jag kasta tillbaka äpplena på grannens tomt, för att påtala problemet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med skulle jag avråda dig från att kasta tillbaka äpplena på grannens tomt då det inte kommer att lösa problemet. I 3 kap jordabalken finns regler för vad som gäller om rot eller gren tränger in på annans fastighet. Där anges att om grenen som tränger in på din fastighet medför olägenhet för dig så får du ta bort grenen (3 kap 2 § första stycket jordabalken).

Utifrån det du skriver låter det som att dessa grenar medför olägenhet för dig vilket ger dig rätt att ta ned dem på egen hand. Däremot ska grannen ges tillfälle att själv utföra åtgärden om åtgärden kan medföra skada som är av betydelse för honom. Eftersom grannen vägrar åtgärda problemet tolkar jag det som att du redan har gett honom/ henne den möjligheten (3 kap 2 § första stycket jordabalken). Du bör dock tala med grannen igen och förtydliga att du enligt lag har rätt att ta ned grenarna som medför olägenhet för dig och att du också kommer att göra det men att du vill att allt ska ske i samförstånd.

Det är viktigt att det inte är några stammar du skär bort utan endast grenar då stammar inte får tas bort. Dessutom måste du vara försiktig så att du endast skär bort de grenar som hänger över på din tomtgräns och inte skadar trädet på något sätt eftersom det kan medföra skadeståndsskyldighet för dig.

Hoppas du fick svar på din fråga och hör gärna av dig igen om du undrar över något mer!

Vänligen

Isabella ArsovRådgivare