Har arbetsgivaren rätt att dra av för 1 timme rast om man jobbar 12 timmars skift?

Hej har arbetsgivaren rätt att dra av för 1 timme rast om man jobbar 12 timmars skift?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har rätt till rast om du arbetar mer än 5 timmar i följd, se 15 § Arbetstidslagen. Där anges att rasten ska vara tillfredställande, 30 minuter är en bra tumregel enligt Arbetsmiljöverket. Din arbetsplats får dock frångå denna bestämmelse genom ett kollektivavtal, se 2 § 5 st. Arbetstidslagen.

Jag rekommenderar dig att kolla om det finns ett tillämpligt kollektivavtal och sedan kolla vad detta avtal säger om raster. Kollektivavtalet kan alltså ha eventuella bestämmelser om raster som styr vilka rättigheter du har.

12 timmar arbete utan rast låter dock inte som en bra arbetsmiljö. Prata med din chef om detta i första hand. Om detta inte åtgärdas så rekommenderar jag dig att ta kontakt med ditt skyddsombud. Vänd dig till ditt fackförbund om du inte har skyddsombud på din arbetsplats

Jag önskar dig lycka till, och du är varmt välkommen att ställa en ny fråga om det uppstår oklarheter.

Med vänlig hälsning,

Ajla VelicRådgivare