Har arbetsgivaren rätt att ta bort avtalade timmar?

Hej!

Jag jobbar deltid som försäljare utan kollektivavtal. Jag får själv godkänna vilka pass jag vill ha men ett av passen ändrades från 11.00-19.00 till 13.30-19.00 bara några timmar innan passet började utan någon rådfrågning med mig. Har dom rätt att göra så? Har inte jag rätt att jobba dom timmarna vi hade kommit överens om?

Tack för din tid

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Det finns ingen lag som är direkt tillämpbar på din situation, utan vi får i stället se närmare till det avtal du och din arbetsgivare ingått.

Arbetsgivaren har inte rätt att ta bort timmar från ditt schema

Du beskriver en intermittent anställning, även kallad timanställning i vardagligt språk.

Utmärkande för en intermittent anställning är precis som du själv uppger att varje arbetstillfälle ses som ett nytt anställningsförhållande och att du har rätt att fritt godta eller avböja vartenda erbjudande du får av arbetsgivaren.

När du däremot godtagit erbjudandet har du och din arbetsgivare ingått ett bindande avtal om att du ska få jobba den avtalade tiden.

Din arbetsgivare har då inte rätt att ensidigt, utan att först fråga dig, ta bort timmar från ditt schema och särskilt inte endast ett fåtal timmar före arbetspasset.

Du har rätt att jobba, men i praktiken kan det vara svårt

Ditt avtalade schema ska gälla, alltså ska du få jobba de timmar du och din arbetsgivare avtalat om.

Däremot kan det i praktiken vara svårt att tvinga arbetsgivaren att låta dig jobba om han eller hon vägrar, men du har då givetvis rätt till ersättning för avtalsbrott.

Mina råd

Om det är en engångsföreteelse skulle jag personligen inte råda dig att gå vidare med en talan inför domstol.

Dels för att du inte har uppbackning av ett fackförbund, dels för det kan vara kostsamt och mödosamt på flera olika plan.

En process tar lång tid, vanligtvis 1-2 år, och kan kosta mycket pengar. Dessutom finns en risk att din arbetsgivare inte erbjuder dig fler jobbtillfällen framöver. Du har trots allt en intermittent anställning, vilket gör att din arbetsgivare är helt fri att inte ge dig några pass.

Jag skulle i stället råda dig att prata med din arbetsgivare om det inträffade direkt. Påtala för honom eller henne att det inte är tillåtet att ensidigt ändra avtalade arbetstider och att du i framtiden önskar bättre kommunikation och lite framförhållning.

Du kan givetvis i samband med samtalet kräva ersättning för de timmarna du gick miste om, om du vill.

God jul!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare