Har blivit förtalad av min tidigare chef

Hej!

Jag har blivit misstänkt för att förskingra pengar ur butiken där jag jobbade, ca8000kr. De sa att det inte skulle bli officiellt för mina kollegor om jag valde att säga upp mig självbild för att bli uppsagd. Detta fick jag ett muntligt avtal på, så jag sa upp mig!

Senare fick jag dock höra att min chef kallat mig tjuv framför alla på jobbet och där mitt namn används i som den skyldige trots att jag egentligen inte ens är dömd. Och trots avtal av regionschef att inget skulle komma ut.

Är detta nått jag kan anmäla dom för? Tex förtal? Vad gäller vid muntligt avtal?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer först att gå igenom vad som gäller angående muntliga avtal, därefter huruvida din tidigare chef kan ha begått något brott.

Avtal

Muntliga avtal är lika giltiga som skriftliga avtal. Nackdelen med muntliga avtal är bevissvårigheterna, det kan tyvärr vara svårt att bevisa att ett avtal har ingåtts och även svårt att bevisa innehållet i avtalet.

Chefens agerande

Du skriver att din chef har kallat dig tjuv inför andra på arbetet, och sagt att det var du som var skyldig trots att du inte blev dömd. I lagens mening är man oskyldig om man inte har blivit dömd. Det brott du kan anmäla din tidigare chef för är förtal. Förtal regleras i Brottsbalken 5 kap 1 § (här). Förtal innebär att man utpekar någon som brottslig eller klandervärd eller annars lämnar en uppgift som är ägnad att utsätta personen för andras missaktning.

För att förtal ska vara aktuellt ska uppgiften förmedlas till någon annan än den utsatte, alltså till utomstående. Man kan sprida uppgiften på olika sätt, man kan förtala någon både muntligt eller via internet. (Om man säger något kränkande direkt till den utsatte kan det istället röra sig om brottet förolämpning, 5 kap 3 § Brottsbalken (här).) Det krävs att den informationen man lämnar är sådan att den typiskt sett kan utsätta personen för andras missaktning. Uppgiftslämnandet ska typiskt sett leda till skada men skada behöver inte ha uppstått. För att bedöma vilka uppgifter som kan leda till att en persons anseende skadas utgår man från vad som anses kränkande utifrån offrets perspektiv. T.ex. vad offrets umgängeskrets anser vara klandervärt beteende spelar in.

Det kan vara förtal även om man sprider ut en uppgift som är sann, huruvida det man påstår är sant har alltså ingen avgörande betydelse.

Att sprida ut att någon har stulit pengar från jobbet är definitivt att utpeka någon som brottslig. Påståendet har spritts till flera på jobbet, så rekvisitet att uppgiften ska spridas till minst en utomstående är uppfyllt.

Vad du kan göra nu

Jag gör bedömningen att din chef har begått brottet förtal. Jag rekommenderar dig att ta kontakt med polisen för vidare rådgivning, och troligen även för att göra en polisanmälan. Om du har för avsikt att göra en polisanmälan är det bra om du har någon form av bevis, framför allt bevis på att chefen har förtalat dig inför andra anställda men även om det finns bevis på det muntliga avtalet som ni ingick.

Om du har fler frågor får du gärna ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare