Har bostadsrättsföreningen rätt att ta ut en avgift för andrahandsuthyrning?

Hej

Jag äger en bostadsrättslägenhet i en större svensk stad som jag köpte till mina barn. När min dotter skulle flytta in krävde bostadsrättsföreningen att hon skulle stå som delägare på lägenheten eftersom hon skulle vara bosatt där. Vi har därefter hyrt ut lägenheten kortare perioder då hon studerat utomlands. Vi har då betalat 10%extra till bostadsrättsföreningen då det tydligen är ett krav fr dem. Är detta "lagligt"? Att ta extra betalt för uthyrning?Min andra dotter ska nu överta lägenheten. Kan de tvinga mig att skriva henne som delägare till lägenheten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Är det lagligt för bostadsrättsföreningen att ta ut en avgift för andrahandsuthyrning?

Föreningen har rätt att ta ut en avgift för andrahandsuthyrningen om detta står i deras stadgar. Denna avgift får vara max 10% av ett prisbasbelopp på ett år. I nuläget så är denna summan 4’480 kr, det är alltså inte 10% av hyran som bostadsrättsföreningen har rätt att ta ut. Ifall din bostadsrättsförening tar ut mer än 4’480 kr så håller de sig inte inom den lagliga ramen (Bostadsrättslagen 7 kapitlet 14§ och 11§).

Måste din dotter skrivas in som delägare i lägenheten?

Som jag förstår din fråga så vill du att din dotter ska bo i lägenheten utan att du bor där.

För att din dotter ska kunna bo så är det lättast ifall ni skriver in henne som delägare. För att ha rätt att bo i lägenheten så måste du antingen få uthyrningen till henne godkänd eller så måste hon skrivas in som medlem i föreningen (Bostadsrättslagen 6 kapitlet 1§).

Om ni inte vill att hon ska stå med som delägare så kan ni göra en andrahandsuthyrning till henne men då måste ni ha styrelsens tillstånd (Bostadsrättslagen 7 kapitlet 10§). Om det blir godkänt så kommer ni att vara tvungna att betala den extra kostanden som detta medför, den undviker ni alltså om du skriver in henne som delägare!

Om det skulle vara så att du också bor i lägenheten så behöver du inte skriva in din dotter som delägare eftersom hon tillhör familjen (Bostadsrättslagen 7 kapitlet 8§).

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

MVH

Måns LundvallRådgivare