​Har en säljare skyldighet att ombesörja avmontering och reparation vid fel?

Hej!

Jag har köpt en begagnad båtmotor (200 Hk, vikt ca 250 kg) av en firma ca 16 mil från mig. Vid första testkörningen av motorn visar det sig att den inte går korrekt. Jag kontaktar firman omgående och inom garantitiden där jag beskriver symptomen. Jag får till svar att att han ska konsultera någon kollega. Efter 1 vecka har jag ännu inte hört något och kontaktar då firman igen. Jag får då ungefär samma svar som vid första kontakten varpå jag betonar vad konsumentköplagen uttrycker om "skälig tid" och "väsentlig olägenhet". Jag föreslår även prisavdrag eller hävning av köpet, men det är inte intressant för säljaren som återigen meddelar att han återkommer när han fått tag på någon som kan undersöka motorn. Ytterligare 2 veckor går och inget händer. Jag ringer säljaren igen och påtalar att ett avhjälpande av felet ska enligt k-lagen ske utan kostnad och väsentlig olägenhet för mig som kund. Jag menar därför att det är säljarens ansvar att ombesörja hela jobbet beträffande avmontering och returtransport av motorn tillbaka för reparation. Säljaren hävdar att han inte tänker ombesörja vare sig avmontering och transport av motorn och än mindre bekosta det. Vad ska jag göra? Vad gäller enligt lagen?

Lawline svarar

Eftersom du är en privatperson som köpt något av ett företag så är du en konsument och Konsumentköplagen (KKöpL) är tillämplig, se KKöpL 1 §.

Säljarens felansvar

Säljaren har ett felansvar för de varor denne säljer. Om du inte har betalat motorn har du rätt att hålla inne så stor del av betalningen som motsvarar felet, KKöpL 25 §.

Du har som köpare rätt att kräva omleverans eller att säljaren ska avhjälpa felet, om felet är väsentligt. Detta ska ske inom skälig tid från dess att du framställt dina krav, KKöpL 26 §. Oavsett vilket du skulle kräva så ska det utföras utan kostnad för dig som köpare.

Alla typer av reparationer ska utföras inom rimlig tid och utan väsentlig olägenhet för dig som kund. När bedömningen om vad som anses som rimlig tid eller väsentlig olägenhet görs så tittar man på varans användningsområde och i vilket syfte du har köpt varan. I ditt fall där du har köpt en båtmotor som generellt sett är säsongsbundet så talar det för att inom rimlig tid är en ganska kort tidsperiod.

Prisavdrag

Om säljaren inte avhjälper felet eller ordnar med en omleverans inom en skälig tid utan väsentlig olägenhet för dig så har du rätt att kräva prisavdrag som svarar mot felet, KKöpL 28 §. Du har rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet, så länge kostnaden inte är oskäligt hög eller kostnaden täcks genom ett prisavdrag.

Om du inte får ett prisavdrag eller inte vill ha ett prisavdrag har du rätt att häva köpet (KKöpL 29 §) om felet är av väsentlig betydelse.

Sammanfattning

Säljaren ska ombesörja avmontering och transport av motorn och stå för kostnaden för det.

Om säljaren inte gör detta så har du rätt att reparera motorn någon annanstans och sen kräva att säljaren står för den kostnaden.

Du har rätt att kräva ett prisavdrag (dock ej mer än vad reparation kostar) eller så kan du häva köpet.

Malin WaldénRådgivare