Har en tidigare make/maka rätt att ta del i arvet?

Vad gäller vid följande:

Ett par fullföljer en skilsmässa med godkänd bodelning.

Om ett dödsfall sker inom vi säger några månader efter detta - har den tidigare maken/makan rätt till något som helst arv i ett sådant fall vilket jag betvivlar utifrån lagtext mm.

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Då din fråga rör arv kikar vi närmare på ärvdabalken (ÄB).

Nej, den tidigare maken/makan har som utgångspunkt ingen rätt till arv

Som du själv kanske uppmärksammat ger lagen endast arvsrätt till en efterlevande make/maka om makarna var gifta vid arvlåtarens bortgång (3 kap. 1 § första stycket ÄB).

Det betyder att en tidigare make/maka inte har rätt att ta del av arvet, oavsett hur lång eller kort tid som förflutit sedan skilsmässan.

En annan sak är att arvlåtaren kan ha testamenterat bort en del av sin kvarlåtenskap till en tidigare make/maka.

Slutsats och några avslutande ord

Nej den tidigare maken/makan har ingen rätt att ta del i arvet, förutsatt att det inte finns något testamente till förmån för denne.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och önskar dig en fortsatt trevlig helg!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare