Har hyresgästen visningsplikt?

Hej!

Min hyresvärd har en obligatoriskt visningsplikt vid uppsägning av hyreslägenhet, kan de verkligen kräva att hyresgästen ska svara för att visa lägenheten?

Finns lagrum som städjer detta?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

I samband med att hyresgästen sluter hyresavtal med hyresvärden och får tillträde till lägenheten så är det också hyresgästen som förfogar över lägenheten. Det innebär att det endast är du som hyresgäst som har rätt att bestämma om hyresvärden kan få tillgång till din lägenhet. 12 kap. 26 § Jordabalken reglerar hyresvärdens rätt till tillträde. Enligt 12 kap. 26 § st. 1 andra meningen framgår det att hyresgästen är skyldig att låta lägenheten visas på lämplig tid. Detta innebär inte att du som hyresgäst även har en skyldighet att aktivt visa lägenheten för spekulanter utan endast att du ska göra lägenheten tillgänglig för att visas upp, du måste med andra ord låta en visning ske i din lägenhet vid avflyttning.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare