Har hyresvärden en skyldighet att erbjuda mig en egen brevlåda?

Hej, Jag hyr en lägenhet i ett större hus. En annan familj hyr lägenheten under mig i huset. Vi har dock samma brevlåda och det känns inte bra eftersom post i vissa fall innehåller viktiga dokument/värdehandlingar osv. Har våran hyresvärd ansvar för att sätta upp en brevlåda till så att vi får var sin?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du hyr en lägenhet i ett större hus, där en annan familj hyr lägenheten under dig och ni delar på samma brevlåda. Du undrar nu om er hyresvärd har ett ansvar att sätta upp en till brevlåda så att ni har var sin.

Den reglering som aktualiseras är den så kallade hyreslagen, i Jordabalken (JB) 12 kap

Hyresvärdens underhållsskyldighet

I enlighet med JB 12 kap 9 § och 15 § har en hyresvärd underhållsskyldighet. Det innebär att hyresvärden ska se till att lägenheten är i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Detta både vid tiden för inflytt och under tiden som hyresgästen hyr lägenheten.

En hyresgäst ska kunna förvänta sig att ha en egen brevlåda, och därför bör därför hyresvärden ansvara för att hyresgästerna erbjuds var sin bredlåda, i enlighet med dess underhållsskyldighet.

Sammanfattade bedömning

Jag rekommenderar dig att tala med din hyresgäst, och lyfta ovan argument. Enligt den allmänna uppfattningen i orten bör en hyresgäster erbjudas en egen brevlåda, och således bör det ingå i hyresvärdens underhållsskyldighet att åtgärda detta.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare