Har jag rätt att få ett tjänstgöringsbetyg av min arbetsgivare?

Tjänstgöringsbetyg / Arbetsbetyg. Har varit anställd i samma Statliga företag i 22 år och har nu slutat. Jag skulle vilja veta med vilken rätt jag kan begära ett "Tjänstgöringsbetyg / Arbetsbetyg" ?? Kollektivavtal finns så klart men i det finns inget specifikt skrivet om just "Tjänstgöringsbetyg / Arbetsbetyg" Har ringt till AD men de säger sig inte svara privatpersoner utan bara om något inkommer till dem som tvist. Jag skulle verkligen behöva ett beskrivande "Tjänstgöringsbetyg" då anställningen varat så lång tid av mitt yrkesliv.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I detta svar kommer jag att kalla det du frågar om för tjänstgöringsbetyg. Det kallas även för arbetsbetyg och anställningsbetyg, vilket kan vara förvirrande, men det är som sagt synonymer.

Finns ingen lagstadgad rätt att få ett tjänstgöringsbetyg

Till skillnad från arbetsgivarintyg (Lag om arbetslöshetsförsäkring 47 § 2 st.) så finns det ingen lagstadgad rätt för en anställd att få ett tjänstgöringsbetyg från sin arbetsgivare.

Kan möjligtvis strida mot praxis och god sed på arbetsmarknaden att inte ge ut tjänstgöringsbetyg

När man läser praxis från Arbetsdomstolen får jag dock uppfattningen att det har blivit praxis att arbetsgivaren ska ge ut ett tjänstgöringsbetyg om den anställde ber om det och att det skulle strida mot god sed på arbetsmarknaden att inte göra det (AD 1986 nr 22).

Kort sammanfattning och mina råd till dig

Min uppfattning är att detta är lite av en oklar rättsfråga. Jag skulle uppmana dig att först be om att få ett tjänstgöringsbetyg och, om din arbetsgivare inte vill göra det, berätta att det finns en risk för dem att deras agerande strider mot praxis och god sed på arbetsmarknaden.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Isaac JurisRådgivare