Har jag rätt att lämna tillbaka en säng jag får ont i ryggen av?

Har köpt en säng 35000 tusen som jag får ont i ryggen av har jag rätt att reklamera den, att lämna tillbaka den?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår i mitt svar från att du har köpt sängen av ett företag. Om detta är fallet så är reglerna i konsumentköplagen (KKL) tillämpliga.

Kolla upp företagets egna villkor

Alla företag har olika avtal med sina kunder när det kommer till ångerrätt, öppet köp och reklamation. Det är bra att först kolla upp i kvitton/avtalspappret eller företagets allmänna regler kring reklamation vad som gäller för ditt sängköp. Företag kan nämligen alltid välja att ha mer förmånliga regler kring detta än reglerna i konsumentköplagen. Företag väljer ofta att ha förmånliga villkor för att få nöjdare kunder.

Anses sägen vara felaktig enligt konsumentköplagen

Enligt konsumentköplagen så kan man få rätt till omleverans, avhjälpande, prisavdrag eller att häva köpet om det är något fel på sängen. Sängen ska i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel. (16 § KKL)

Sängen ska:

1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket du avsåg att sängen skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell

Sängen anses vara felaktig om den avviker från någon av punkterna ovanför, om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa dig om ett sådant förhållande rörande sängens egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som du med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller om sängen i något annat avseende avviker från vad du med fog kunnat förutsätta.

Reklamera i rätt tid

Om sängen anses felaktig enligt någon av anledningarna ovan så måste du även reklamera felet inom rimlig tid efter att du märkte felet för att du ska kunna få hjälp med avhjälpande, prisavdrag, omleverans eller att häva köpet. Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. (23 § KKL)

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med Vänliga hälsningar

Annelie BurströmRådgivare