Har jag rätt till arv efter min farmor?

Hej. Min far dog för 2 år sen och för ett tag sen dog min farmor (farfar är oxå död). Har jag då rätt till arv/bodelning?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer vi att gå in och titta i ärvdabalken (ÄB).

Som barnbarn till din farmor så är du hennes så kallade bröstarvinge, vilka i första hand har rätt till arv, 2 kap. 1 § ÄB. Den enda som kan ärva före en bröstarvinge är en efterlevande make, men eftersom din farfar är död sedan tidigare så blir det inte aktuellt att titta på i ditt fall, 3 kap 1 § ÄB. Om din far hade varit i livet så hade det varit han som hade ärvt din farmor, men eftersom han är avliden så kommer arvet istället gå vidare till dig.

Det som bestämmer hur stor del av arvet du kommer få är dels antalet andra arvingar som finns, och dels om din farmor skrivit något testamente.

Först och främst så kommer arvet att delas lika mellan antalet barn som din farmor har. Är fallet så att din far var det enda barnet så går hela arvet till din fars sida. Men, om din far har några fler barn än dig, så får ni i er tur dela lika på arvet, 2 kap. 1 § ÄB.

Om din farmor skrivit något testamente där hon exempelvis vill ge en viss summa pengar till en förening eller liknande så kommer hennes vilja först och främst tas tillvara. Efter att arvet delats ut enligt testamentet så kommer du att få din del.

Sammanfattningsvis så kommer du alltså att ärva allt som finns kvar efter din farmor om både din far och du var de enda barnen, men om det finns fler arvingar än dig eller om din farmor skrivit ett testamente, så kan ditt arv bli mindre.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alma LövgrenRådgivare