FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/07/2018

Har jag rätt till barnens möbler i bodelningen mellan mig och min sambo när barnen ska bo hos mig på heltid?

Hej,

Efter många år i ett destruktivt och våldsamt förhållande har jag nu valt att lämna min sambo. Jag har varit i kontakt med socialtjänsten som står bakom mig när jag väljer att ta med våra två gemensamma barn härifrån. Men till en annan praktisk fråga. Har jag rätt att ta alla deras möbler och saker då de kommer bo hos mig på heltid? Eller ingår barnens möbler i bodelningen? Tyvärr är inte mitt ex så lätt att samarbeta med och skulle mycket väl kunna få för sig att han ska ha hälften här. Trots att de inte kommer spendera en enda natt här. Eftersom jag köpte deras sängar när vi var sambos spelar det ju ingen roll att det var jag som betalade. Men spelar det någon roll om det är barnens saker, och inte hans eller mitt? Ganska absurd fråga kan tyckas. Men jag vet hur han är! Jag behöver VETA vad som gäller! Mvh

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om det här hittar du i Sambolagen (SamboL).

Vad ingår i en bodelning mellan sambor?
I bodelningen ingår så kallad samboegendom. Den ska delas lika mellan er med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag samboförhållandet upphörde. ()

Vad är samboegendom?
Vad som utgör samboegendom och därmed ingår i bodelningen, definieras i 3–7§§. Samboegendom är gemensam bostad och bohag som förvärvats (skaffats) för gemensam användning. () Möbler som skaffats för gemensam användning är gemensamt bohag och hit hör alltså möblerna till barnens rum om de skaffats för det gemensamma hemmet. ()

Har du rätt till barnens möbler även om de ingår i bodelningen?
Bodelningen börjar med att era respektive andelar i samboegendomen beräknas. (12§) Efter det görs avräkning för eventuella skulder ni har (främst sådana med koppling till samboegendomen). (13§) Det som sedan återstår läggs samman och värdetdelas lika mellan er. (14§) Med ledning av de andelar (det värde) som räknats fram ska egendomen sedan fördelas mellan er. Den sambo som bäst behöver egendomen får den på sin lott. Bohag som den andra sambon äger kan övertas om det med hänsyn till omständigheterna är skäligt. Eftersom barnen ska bo hos dig på heltid utgör det inga problem att argumentera för att det skulle vara skäligt utifrån omständigheterna eller att du har bäst behov av barnens möbler. (16§) Skulle lotterna bli ojämna genom att du får barnens möbler på din lott fixas det antingen genom att din före detta sambo får annan egendom som motsvarar värdet av det på sin lott eller genom att du betalar motsvarade belopp i pengar. (17§)

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna om du skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare