Har jag rätt till något arv då min moster gått bort?

Min morbror och moster hade inga barn . Min morbror dog 2011 och i bouppteckningen ägde min morbror

halva huset dom bodde i men ägde mindre bankmedel än min moster. Nu är min moster död och jag står som efterarvinge efter min morbror och min moster har testamenterat sin del till en annan person. Det finns ingen enskild egendom eller något äktenskapsförord. Hur blir fördelningen mellan mig och den andra personen ?

Dessutom ärvde min moster sin syster för ett antal år sedan. Kallas det förkovran eller går den delen till personen som står i testamentet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du är alltså efterarvinge till din morbror och moster och är därmed arvsberättigad enligt 2 kap 2 § ärvdabalken (ÄB) och ärver då hela kvarlåtenskapen med full äganderätt, du får göra vad du vill med den om det inte finns villkorat om annat i ett gåvobrev eller testamente. Du har först och främst rätt till ett efterarv från din morbror enligt 3:2 ÄB. Vidare skriver du att din moster har testamenterat att en annan ska ärva en del av hennes kvarlåtenskap. Om det står att hon ska ärva all kvarlåtenskap kommer du inte ha rätt att ärva något från henne då endast bröstarvingar kan kräva att få sin laglott, det är hälften av din mosters arvslott som kan sägas vara kvarlåtenskapen som hon äger med full äganderätt. Alltså beroende på vad som står i testamentet kan svaret ändras.

Du hade även en fråga om förkovran, detta aktualiseras vid ökning av kvarlåtenskapen. Förkovran är mycket riktigt det som fåtts via testamente. Detta räknas bort vid efterarvet så alltså kommer det att tillfalla den som står på testamentet.

När efterarv beräknas delas det som din moster ärvde med fri förfoganderätt från din morbror med det som hon hade i enskild egendom och det som hon ärvde med fri förfogande rätt samt det som blev hennes giftorättsgods vid bodelningen som gjordes efter dödsfallet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jesper KrögerRådgivare