Har jag rätt till umgänge med mitt barn?

Hej!

Jag och min sambo har ett gemensamt vårdnad om ett barn på tio mån. Nu har vi nyligen separerat där mitt ex inte tillåter mig att vara föräldraledig med min son from i början på juni och över sommaren. Hon har tagit ut f-ledigheten sedan vår sons födelse. Hennes f-dagar har nyligen gått ut och jag har skrivit över dagar så att hon kan vara f-ledigtill juni. Nu nekar hon mig från att vara ledig i sommar för att ta ut mina f-dagar och knyta en god relation till vår son. Vi har precis pratat med familjerätten och mitt ex gör precis allt för att driva igenom sin vilja. Hos familjerätten talar hon om att hon inte vill att jag ska vara själv med vår son för att hon inte upplever sig som trygg. Vilket innebär att jag nu enbart får umgänge med mitt barn på helgerna i fyra veckor framöver där krav på att min pappa (sonens farfar) närvarar, som är överenskommet hos familjerätten. Det känns som att mamman använder sina känslor emot mig för att driva igenom sin vilja eftersom att mamman vill fortsätta spendera tid över sommaren med sonen och inte låta mig ta ansvar.

Det jag undrar över vad lagen säger? Har pappan inte rätt till umgänge med sitt barn? Eller är det enbart mammans känslor och åsikter som styr?

Jag känner mig helt maktlös och vill enbart ta hand om min son över sommaren där mamman förhindrar det. Jag är studerande och har dessutom nyligen tackat nej till mitt arbete över sommaren för att vi innan separationen muntligt kommit överens om f-ledigheten.

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det du beskriver är en tvist om vårdnaden av ert barn. När det handlar om vårdnad är det 6 Kap i Föräldrabalken som man ska titta på.

Ett barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Vårdnaden om ett barn består till dess att barnet fyllt 18 år 6 Kap 1 § Föräldrabalken. Den som har vårdnaden om ett barn har ansvar för att ge barnet omvårdnad, trygghet och god fostran 6 Kap 2 § Föräldrabalken.

Inledande anmärkning: Eftersom att jag inte specifikt vet hur er situation ser ut och eftersom att beslut om vårdnad, boende och umgänge görs utifrån omständigheterna i varje enskilt fall, försöker jag hålla detta generellt.

När man beslutar om vårdnad, boende och umgänge med barn tar man alltid hänsyn till vad som är bäst för barnet. Med det menas att barnet eller någon i familjen inte ska utsättas för övergrepp och att tillgosose barnets behov av att ha en god och nära kontakt med båda föräldrarna. Om du inte utgör någon fara för ditt barn enligt 6 Kap 7 § Föräldrabalken har du rätt till umgänge med ditt barn.

Om familjerätten; eftersom jag inte vet alla omständigheter är det jättesvårt att säga hur rätten har beslutat kring vårdnaden då utfallet blir olika i varje specifikt fall.

Jag rekommenderar att du tar kontakt med en jurist för att kunna få mer konkret hjälp. Dessvärre erbjuder våra jurister inte hjälp i vårdnadstvister.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Azra DelkicRådgivare