Har jag som efterlevande make rätt att sitta kvar i orubbat bo trots att gemensamma barn finns?

Hej!

Om min make dör före mig får jag sitta i orubbat bo eller kan vår gemensamma dotter kräva sin arvsrätt? Inga särkullsbarn finns, bara en gemensam dotter.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt den legala arvsordningen är utgångspunkten att ert gemensamma barn har ensam arvsrätt om någon av er skulle avlida (2 kap. 1 § ärvdabalken). Eftersom att ni är gifta har du som efterlevande make/maka dock företrädesrätt till din makes arv enligt 3 kap. 1 § ärvdabalken. Detta företräde innebär att du i en sådan situation får hela arvet med fri förfoganderätt. Det innebär också att ert gemensamma barn har rätt till arvet från den först avlidne maken efter din bortgång.

Fri förfoganderätt

Att ärva med fri förfoganderätt innebär att du får förfoga över arvet hur du vill, du får förbruka eller spara det. Den enda begränsningen som uppställs är att du inte får testamentera bort arvet efter din make eftersom det enligt den legala arvsordningen ska tillfalla er dotter efter din död.

Sammanfattningsvis

Du har alltså rätt att sitta kvar i orubbat bo om din make avlider innan dig och er gemensamma dotter kan inte få ut arvet efter sin far förrän även du har avlidit. Om din make testamenterar arvet till er dotter bortfaller dock din rätt att, före er dotter, ärva efter din make.

Vänligen,

Marika JaanisteRådgivare