Har konsument rätt att avbeställa bord från snickeri?

X har kontaktat ett snickeri och beställt tillverkning av ett matsalsbord i ex för 6 000 kr. Bordet har ingen specialdesign utan är ganska vanligt. Nu har X hittat ett annat bord i en butik som han gärna vill köpa. Därför vill han ta tillbaka bordet hos snickeri. Har X rätt att att bara avbeställa bordet så här?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i konsumentköplagen. Det anges i 2 § att lagen är tillämplig på beställning av en vara som ska tillverkas. Köparen kan avbeställa bordet innan det har avlämnats (37 §) men kan då bli ersättningsskyldig för kostnader i samband med avbeställningen (se 41 §). Notera att en vara har avlämnats när den kommit i köparens besittning (6 §).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare