Har köparen rätt till dröjsmålsränta vid en sen återbetalning av en reklamation?

Hej I slutet av 2022 köpte jag en garderob från ett företag här i Sverige men när jag fick den levererad hem då märkte jag att denna hade fått flera skador och det hick inte att montera.Ringde företaget direkt,skickade en anmälan med bilder osv.fick ingen svar i flera veckor ( orsak: vi är underbemannad och vi kommer att svara så fort vi kan. Anmälde företaget till Arn.Efter ett år fick jag mina pengar tillbaka med ARN beslut. Kan jag kräva ränteersättning från företaget som hade anhållit mina pengar i ett år?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Som jag tolkar din fråga undrar du om det finns möjligheter för dig att får ersättning för den sena återbetalningen som skett efter att du HAR hävt ett köp av en garderob. Jag tolkar det även som att du har köpt garderoben i egenskap av konsument.

Har köparen rätt till dröjsmålsränta vid en sen återbetalning av en reklamation?

Eftersom du har hävt köpet av garderoben så har du rätt att få tillbaka pengarna du betalat utan onödigt dröjsmål (8 kap 2 § andra stycket KköpL). Det finns ingen exakt tid på vad som anses vara utan onödigt dröjsmål men utifrån att du väntat över ett år har det med säkerhet passerat vad som kan anses vara onödigt dröjsmål.

Eftersom näringsidkaren är i dröjsmål gällande återbetalningen har du rätt till dröjsmålsränta förutsatt att du meddelar detta 30 dagar innan du avser att ta ut dröjsmålsränta för den sena återbetalningen (4 § första stycket räntelagen)

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare