Har man arvsrätt även om man inte har träffat sin avlidne pappa?

Hej jag har aldrig träffat min pappa, nu har jag fått veta att han dött. Hur får jag reda på om jag har ngt arv. Jag vet att dom gjort sitt bästa för att jag ej ska få ngt,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar bestämmelserna i ärvdabalken (ÄB) och tryckfrihetsförordningen (TF).

Det är omöjligt att göra sina barn helt arvlösa i svensk rätt. Arvsrätten och lagen är baserad på familje- och släktingemenskap. Du är din pappas bröstarvinge, vilket innebär du är barn till den avlidne. Som bröstarvinge har du i första hand rätt till arvet efter din pappa. Din pappas kvarlåtenskap delas dock lika med din pappas andra bröstarvingar om det är så att han har andra barn (2 kap. 1 § ÄB). Arvslott kallas den delen av kvarlåtenskap som tilldelas arvtagaren, men är det så att din pappa har till exempel testamenterat bort sin kvarlåtenskap så har du som bröstarvinge alltid rätt att få åtminstone ut din laglott som utgör hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB).

Du kan begära ut en kopia av bouppteckning av Skatteverket om du vill få en närmare titt på vilka som är arvingar till din pappa. En bouppteckning upprättas för varje dödsbo och visar tillgångar och skulder som din pappa ägde den dagen han avled (20 kap. 4 § ÄB). Där kan du även se vilka som är arvingar och dödsbodelägare (20 kap. 3 § ÄB). Om ett testamente föreligger ska det läggas till i bouppteckningen (20 kap. 5 § 1 st. ÄB). En bouppteckning blir offentlig handling när den är registrerad och förvarad hos Skatteverket, vilket innebär att allmänheten kan begära ut en kopia av den (2 kap. 1 § TF).

Sammanfattningsvis har du rätt till arv från din pappa, eftersom inga barn kan vara helt arvlösa i svensk rätt. Som bröstarvinge har du rätt att åtminstone få ut laglotten. Vill du veta mer om din pappas kvarlåtenskap kan du begära ut en kopia av bouppteckning från Skatteverket.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att höra av dig om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare