FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/04/2022

Har man rätt att träffa barnen under den andre vårdnadshavarens vecka?

Jag och min sambo separerade i September 2021. Vi har delad vårdnad där vi delar upp dem sinsemellan vecka efter vecka. Hennes arbetstider är usla och hon bor hos sin Mamma som avskyr mig. Idag fick jag reda på att min fd sambo arbetade kväll och då jag ändå var i närheten av deras ”gemensamma” bostad ville jag åka förbi och lämna en present jag inhandlat till min äldsta pojk då han lärt sig cykla. Jag ringde till deras Mormor för att kolla om det passade att jag svängde förbi. Inget svar. Efter två timmar ringer jag igen… inget svar. Klockan 23:00 fortfarande ingen återkoppling tills deras Mamma ringer kl 23.00 och förklarar att hon inte ville träffa mig… nu till min fråga - deras Mormor är INTE vårdnadshavare och är inte heller lämplig för att vara det. Trots att det inte var ”min” dag. Får man verkligen lov att förbise barnens Pappa möjlighet att få livstecken ifrån sina barn? Om svar är ja kommer följdfrågan - har jag då som vårdnadshavare rätt att tillkalla Polis till bostad alternativt åka till bostaden själv? Jag blev jätteorolig. Detta får inte hända igen. Tacksam för hjälp.

Lawline svarar

 Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den bärande principen vid alla åtgärder som rör barn är barnets bästa. Principen går att härleda från två grundläggande tankar som bägge tar avstamp i FN:s konventionen om barnets rättigheter. Dessa två tankar är dels att barn har lika fulla människovärden som vuxna, dels att barn är sårbara och därtill behöver särskilt stöd och skydd i syfte att kunna åtnjuta sitt fulla människovärde. Barnets bästa ska betraktas som en etisk grundregel för samhället som helhet och även därför vara vägledande på alla områden.

Den fråga jag identifierar av din bakgrundsinformation är ifall det är möjligt att förbise sina barn under den vecka de ska bo med den andre vårdnadshavaren. I en publikation från Socialstyrelsen har den gemensamma vårdnaden och vad den innebär motiverats. Inget tyder på att det finns lagreglerade förbud till att träffa sina barn under den andre vårdnadshavarens vecka. Snarare framför Socialstyrelsen vikten av samarbete mellan föräldrarna för barnens skull. Ett bra samarbete kräver en respekt mellan föräldrarna och att båda har en generös inställning till varandra vad gäller föräldrarollen.

Särskilt framförs att det är viktigt att ge barnen utrymme att bestämma. Barn behöver nära relationer till båda sina föräldrar och att sådana relationer underlättas av täta och vardagliga kontakter (utöver förälderns egen vecka). Det finns undersökningar som indikerar på att barn verkar må som bäst när de får träffa den förälder de inte bor hos ofta. Socialstyrelsen skriver att ett helt veckoslut kan för det lilla barnen vara för lång tid att vara borta från den förälder som barnen bor hos. Likaså kan det vara för lång tid för barnen att inte få träffa den andre föräldern på en hel vecka.

I 6 kap. 2§ st. 2 föräldrabalken (FB) framgår att den som har vårdnaden om ett barn har ett ansvar för barnets personliga förhållanden och ska se till att barnets behov enligt 1 § blir tillgodosedda. Barnets vårdnadshavare svarar även för att barnet får den tillsyn som behövs med hänsyn till barnets ålder, utveckling och övriga omständigheter. Det följer av lagkommentaren att ifall föräldrarna har gemensam vårdnad är de fullt likställda och någon möjlighet att ge företräde för den enas åsikter finns i regel inte. Det bör därför vara möjligt för dig att i vart fall åka till bostaden för att kolla att barnen är okej.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El Mallah

Jasmine El MallahRådgivare