Har man rätt till lön vid provarbete?

Hej! Jag skulle provjobba på en arbetsplats och därmed skrev inte på något avtal ännu. Nu när jag hör av mig till arbetsgivaren vägrar hen att betala ut lön för arbetspasset jag utförde under en dag då vi inte skrev på något avtal. Vad är mina rättigheter i detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har inkommit med din fråga till Lawline.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du har rätt att få betalt för det arbetspasset som avsåg provjobb.

I Sverige finns det inte några undantag från löneberättigat arbete med arbetsskyldighet, så som att provjobba. Dock så saknas ett uttryckligt lagstöd som säger detta. I stället kan det förklaras på följande vis.

Så fort du började arbeta under den dagen så ingick du ett kortfristigt (en dag) anställningsavtal. I ett anställningsavtal är lön en vedertagen ersättning för arbetet. Vilken lön du ska ha är dock oklart, men en bra utgångspunkt är att titta på vad personer som är anställda där har för lön när de börjar på jobbet. Du har troligen rätt till samma lönenivå som dem. Om arbetsplatsen omfattas av ett kollektivavtal så står lönen där.

Sammanfattningsvis har du rätt till ersättning för den dagen du jobbade där.

Med vänliga hälsningar,

Viktor VårlidRådgivare